facebook

Oczy wyczerpuje praca przy komputerze, oglądanie telewizji, złe oświetlenie, a nawet czytanie książek. Nic dziwnego, że pewnego dnia sprawia nam trudność dostrzeżenie tytułu na pierwszej stronie gazety. Jak temu zaradzić? Proponujemy fitness dla oka i dietę na sokoli wzrok.

Oczy wyczerpuje praca przy komputerze, oglądanie telewizji, złe oświetlenie, a nawet czytanie książek. Nic więc dziwnego, że pewnego dnia sprawia nam trudność dostrzeżenie tytułu na pierwszej stronie gazety. Jak temu zaradzić? Proponujemy fitness dla oka i dietę na sokoli wzrok.

Tekst: Hanna Mądra

 

 

 

 

 

 

Trzy długie godziny spędzone przed monitorem komputera dają o sobie znać. Boli nie tylko kręgosłup, ale cierpią (tak, to najlepsze określenie) również oczy. Bo gdy wpatrujemy się ze skupieniem w migający ekran to zmniejsza się częstotliwość mrugania, co powoduje, że oczy nie produkują wystarczającej ilości łez. Efekt? Oczy bolą i pieką, czujemy też przysłowiowy piasek pod powiekami. Z czasem pojawia się także nadwrażliwość na światło i łzawienie, zwłaszcza na powietrzu (szczególnie podczas wietrznych i mroźnych dni). Najgorsze, że bagatelizujemy te dolegliwości, bo większość naszych znajomych też tak robi. „Prawie całą noc spędziłem na Facebooku” – zwierzał się znajomy. I było to po nim widać: ciemne obwódki pod oczami, przekrwione białka i mętny wzrok. Coś zrobił, aby usunąć te objawy? Powiedział, że wyśpi się, a oczy znów będą jak nowe!Niestety nie! Bo w dzisiejszych czasach porządny sen to już zbyt mało, aby dobrze zregenerować zmęczone oczy.

Wzorem angielskich lotników
Od czego więc zacząć systematyczną pielęgnację oczu? Od kuchni! Bo najprostszym i najtańszym sposobem wzmocnienia wzroku jest wprowadzenie do menu żywności, o której wiadomo, że ma dobroczynny wpływ na kondycję naszych oczu.
Co powinno znaleźć się na talerzu?
Owoce i warzywa bogate w antocyjany, czyli barwniki nadające im kolor granatowy, fioletowy, czerwony. Hitem tego zestawu są: borówka amerykańska, jagody, aronia i żurawina. Zdaniem amerykańskich naukowców te ciemne owoce poprawiają elastyczność naczyń włosowatych występujących w gałce ocznej i w ten sposób zapobiegają m.in. ich pękaniu. 
Legenda głosi, że angielskim lotnikom z czasów II wojny światowej podawano przed lotami czarne jagody, aby poprawić ostrość widzenia. 

Ergonomia dobra rzecz
Warto również zastosować zasady ergonomii, które pomogą, przez długie lata, utrzymać wzrok w dobrej kondycji. Ergonomia dla oczu to najprościej rzecz ujmując zbiór rad, mówiących w jakiej odległości należy siedzieć przed ekranem telewizora i komputera, ile centymetrów od oczu trzymać książkę bądź gazetę oraz jakie powinno być właściwe oświetlenie.

Czy to wystarczy?
Dobrze jest również systematycznie gimnastykować oczy. Zbyt wiele godzin spędzamy na oglądaniu telewizji i czatowaniu w Internecie, aby z ćwiczeń oczu w ogóle zrezygnować. Nawet okuliści przyznają, że po długim siedzeniu przed monitorem dobrze jest wyjść na spacer lub popatrzeć w okno. W takiej sytuacji czytanie książki jest nierozsądne, bo również męczy wzrok. Pomagają krople do oczu, ale to jest zaledwie doraźna pomoc. Potrzebne jest działanie systematyczne, korzystne dla zdrowie. A ruch na świeżym powietrzu pomoże nie tylko oczom, dotleni cały organizm.
Gdy przybywa nam lat, wzrok się pogarsza. To nieuniknione. Lepiej więc, aby były to drobne kłopoty z odczytywaniem liter niż poważne choroby, takie jak jaskra, zaćma, zwyrodnienie plamki żółtej (AMD). 

Ergonomiczna pomoc dla oczu
Nie wolno siadać zbyt blisko telewizora. Idealna odległość to 2 metry. Lepiej też nie wpatrywać się w ekran non stop, dobrze jest robić przerwy w oglądaniu filmów i programów tv. 
Najlepsza odległość naszych oczu od komputera i książki wynosi 40-50 cm. Na monitorze powinien się ponadto znajdować ochronny filtr - pochłania on część fal elektromagnetycznych, które źle działają na wzrok. 
Poza tym należy włączyć dodatkowe światło, zarówno podczas oglądania telewizji, jak i pracy przy komputerze. Wystarczy lampka z żarówką o niewielkiej mocy – nawet 25 wat.  Z tym, że światło podczas oglądania ukochanego filmu powinno być umieszczone za naszymi plecami, a podczas czytania bądź pracy na komputerze powinno padać z lewej strony. 

Dieta na sokoli wzrok
Listę otwierają produkty bogate w witaminę A (o której wiadomo, że chroni oczy przed tzw. kurzą ślepotą czyli złemu widzeniu o zmierzchu), a także zawierające potężna dawkę witamin C i E. Ta trójka bogata jest w antyoksydanty (zwane przeciwutleniaczami), które zapobiegają wadom wzorku i na tyle dobrze nawilżają, że chronią przed zespołem suchego oka. Następne w kolejce są minerały: selen i cynk, które korzystnie wpływają na stan siatkówki. Jak zawsze kwasy omega-3 potrafią zdziałać cuda dla naszego zdrowia. I tak jest również w tym przypadku. Jeśli zjadamy minimum raz w tygodniu tłustą morską rybę to nie powinniśmy skarżyć się na problemy ze wzrokiem.

Fitness dla oka
Wystarczy na kilka minut oderwać się od pracy i wykonać proste ćwiczenia poprawiające i relaksujące  wzrok. Dzięki nim nie będziemy skarżyć się na ciemne plamki przed oczami ani narzekać na kłopoty z widzeniem. 
Połóż na stole czarną kartkę papieru formatu A4. Przez 2-3 minuty patrz tylko na czerń. To proste ćwiczenie świetnie relaksuje przemęczone oczy.
Jak najczęściej mrugaj. To jedno z najważniejszych relaksujących ćwiczeń w miejscu pracy. Krótka faza ciemności daje oczom odprężenie. Mruganie pobudza też wytwarzanie łez i przeciwdziała „tępemu” spojrzeniu. Wyrób więc sobie nawyk mrugania co kilka minut, na zmianę to jednym to drugim okiem, a potem dwoma na raz.
Zrób delikatny masaż, który pobudzi krążenie w oku. Opuszkami palców wskazujących uciskaj delikatnie punkty pod łukami brwiowymi – zacznij od nasady oka i idź do jego kącików. Podobnie masuj górną część kości policzkowych – tym razem od kącika oka do nasady nosa.

Mięśnie oka wzmacniają: 
 „Ósemki”. Ćwiczenie polega na kilkakrotnym narysowaniu wzrokiem ósemek wyłącznie przy pomocy gałek ocznych.
 Odczytywanie cyfr np. w kalendarzu ściennym, najpierw z bliska, a następnie z dalszej odległości. Jeśli nosisz okulary, zdejmij je na chwilę i wpatruj się w cyfry, nawet jeśli nie bardzo możesz je odczytać.
 Ćwiczenie relaksujące. Rozpocznij je od rozluźnienia ciała, a przede wszystkim mięśni karku – pomoże ci w tym kilkakrotne poruszanie ramionami oraz obroty szyi w lewo i prawo. Następnie siądź przy stole opierając łokcie na blacie, a dłonie skrzyżuj w tzw. „łódki” i zakryj nimi oczy, na tyle szczelnie, aby nie przedostało się przez nie żadne światło. Uwaga! Oczy są cały czas otwarte. Przez 2 minuty wpatruj się w ciemność i staraj się relaksować głęboko oddychając. Po upływie tego czasu powoli zdejmij dłonie z twarzy i dopiero teraz zamknij oczy. Po chwili znów je otwórz. 

polecane hotele spa poziome

polecane kliniki i DaySPA2

Pobierz E-Book

 

okladka e book UZDROWISKAe-book Restauracje okladka Semana SPAeden pl

 

Zapisz się do newslettera

EKSPA-300x300

37K-300x300

300x300

Perfect SPA Awards 2017

Perfect SPA 2017 900x600px

 

NOVA-GROUP-EDEN-BANNER-2017-2

01

Cytat tygodnia

SPAeden pl