facebook

Oczy wyczerpuje praca przy komputerze, oglądanie telewizji, złe oświetlenie, a nawet czytanie książek. Nic dziwnego, że pewnego dnia sprawia nam trudność dostrzeżenie tytułu na pierwszej stronie gazety. Jak temu zaradzić? Proponujemy fitness dla oka i dietę na sokoli wzrok.

Oczy wyczerpuje praca przy komputerze, oglądanie telewizji, złe oświetlenie, a nawet czytanie książek. Nic więc dziwnego, że pewnego dnia sprawia nam trudność dostrzeżenie tytułu na pierwszej stronie gazety. Jak temu zaradzić? Proponujemy fitness dla oka i dietę na sokoli wzrok.

Tekst: Hanna Mądra

 

 

 

 

 

 

Trzy długie godziny spędzone przed monitorem komputera dają o sobie znać. Boli nie tylko kręgosłup, ale cierpią (tak, to najlepsze określenie) również oczy. Bo gdy wpatrujemy się ze skupieniem w migający ekran to zmniejsza się częstotliwość mrugania, co powoduje, że oczy nie produkują wystarczającej ilości łez. Efekt? Oczy bolą i pieką, czujemy też przysłowiowy piasek pod powiekami. Z czasem pojawia się także nadwrażliwość na światło i łzawienie, zwłaszcza na powietrzu (szczególnie podczas wietrznych i mroźnych dni). Najgorsze, że bagatelizujemy te dolegliwości, bo większość naszych znajomych też tak robi. „Prawie całą noc spędziłem na Facebooku” – zwierzał się znajomy. I było to po nim widać: ciemne obwódki pod oczami, przekrwione białka i mętny wzrok. Coś zrobił, aby usunąć te objawy? Powiedział, że wyśpi się, a oczy znów będą jak nowe!Niestety nie! Bo w dzisiejszych czasach porządny sen to już zbyt mało, aby dobrze zregenerować zmęczone oczy.

Wzorem angielskich lotników
Od czego więc zacząć systematyczną pielęgnację oczu? Od kuchni! Bo najprostszym i najtańszym sposobem wzmocnienia wzroku jest wprowadzenie do menu żywności, o której wiadomo, że ma dobroczynny wpływ na kondycję naszych oczu.
Co powinno znaleźć się na talerzu?
Owoce i warzywa bogate w antocyjany, czyli barwniki nadające im kolor granatowy, fioletowy, czerwony. Hitem tego zestawu są: borówka amerykańska, jagody, aronia i żurawina. Zdaniem amerykańskich naukowców te ciemne owoce poprawiają elastyczność naczyń włosowatych występujących w gałce ocznej i w ten sposób zapobiegają m.in. ich pękaniu. 
Legenda głosi, że angielskim lotnikom z czasów II wojny światowej podawano przed lotami czarne jagody, aby poprawić ostrość widzenia. 

Ergonomia dobra rzecz
Warto również zastosować zasady ergonomii, które pomogą, przez długie lata, utrzymać wzrok w dobrej kondycji. Ergonomia dla oczu to najprościej rzecz ujmując zbiór rad, mówiących w jakiej odległości należy siedzieć przed ekranem telewizora i komputera, ile centymetrów od oczu trzymać książkę bądź gazetę oraz jakie powinno być właściwe oświetlenie.

Czy to wystarczy?
Dobrze jest również systematycznie gimnastykować oczy. Zbyt wiele godzin spędzamy na oglądaniu telewizji i czatowaniu w Internecie, aby z ćwiczeń oczu w ogóle zrezygnować. Nawet okuliści przyznają, że po długim siedzeniu przed monitorem dobrze jest wyjść na spacer lub popatrzeć w okno. W takiej sytuacji czytanie książki jest nierozsądne, bo również męczy wzrok. Pomagają krople do oczu, ale to jest zaledwie doraźna pomoc. Potrzebne jest działanie systematyczne, korzystne dla zdrowie. A ruch na świeżym powietrzu pomoże nie tylko oczom, dotleni cały organizm.
Gdy przybywa nam lat, wzrok się pogarsza. To nieuniknione. Lepiej więc, aby były to drobne kłopoty z odczytywaniem liter niż poważne choroby, takie jak jaskra, zaćma, zwyrodnienie plamki żółtej (AMD). 

Ergonomiczna pomoc dla oczu
Nie wolno siadać zbyt blisko telewizora. Idealna odległość to 2 metry. Lepiej też nie wpatrywać się w ekran non stop, dobrze jest robić przerwy w oglądaniu filmów i programów tv. 
Najlepsza odległość naszych oczu od komputera i książki wynosi 40-50 cm. Na monitorze powinien się ponadto znajdować ochronny filtr - pochłania on część fal elektromagnetycznych, które źle działają na wzrok. 
Poza tym należy włączyć dodatkowe światło, zarówno podczas oglądania telewizji, jak i pracy przy komputerze. Wystarczy lampka z żarówką o niewielkiej mocy – nawet 25 wat.  Z tym, że światło podczas oglądania ukochanego filmu powinno być umieszczone za naszymi plecami, a podczas czytania bądź pracy na komputerze powinno padać z lewej strony. 

Dieta na sokoli wzrok
Listę otwierają produkty bogate w witaminę A (o której wiadomo, że chroni oczy przed tzw. kurzą ślepotą czyli złemu widzeniu o zmierzchu), a także zawierające potężna dawkę witamin C i E. Ta trójka bogata jest w antyoksydanty (zwane przeciwutleniaczami), które zapobiegają wadom wzorku i na tyle dobrze nawilżają, że chronią przed zespołem suchego oka. Następne w kolejce są minerały: selen i cynk, które korzystnie wpływają na stan siatkówki. Jak zawsze kwasy omega-3 potrafią zdziałać cuda dla naszego zdrowia. I tak jest również w tym przypadku. Jeśli zjadamy minimum raz w tygodniu tłustą morską rybę to nie powinniśmy skarżyć się na problemy ze wzrokiem.

Fitness dla oka
Wystarczy na kilka minut oderwać się od pracy i wykonać proste ćwiczenia poprawiające i relaksujące  wzrok. Dzięki nim nie będziemy skarżyć się na ciemne plamki przed oczami ani narzekać na kłopoty z widzeniem. 
Połóż na stole czarną kartkę papieru formatu A4. Przez 2-3 minuty patrz tylko na czerń. To proste ćwiczenie świetnie relaksuje przemęczone oczy.
Jak najczęściej mrugaj. To jedno z najważniejszych relaksujących ćwiczeń w miejscu pracy. Krótka faza ciemności daje oczom odprężenie. Mruganie pobudza też wytwarzanie łez i przeciwdziała „tępemu” spojrzeniu. Wyrób więc sobie nawyk mrugania co kilka minut, na zmianę to jednym to drugim okiem, a potem dwoma na raz.
Zrób delikatny masaż, który pobudzi krążenie w oku. Opuszkami palców wskazujących uciskaj delikatnie punkty pod łukami brwiowymi – zacznij od nasady oka i idź do jego kącików. Podobnie masuj górną część kości policzkowych – tym razem od kącika oka do nasady nosa.

Mięśnie oka wzmacniają: 
 „Ósemki”. Ćwiczenie polega na kilkakrotnym narysowaniu wzrokiem ósemek wyłącznie przy pomocy gałek ocznych.
 Odczytywanie cyfr np. w kalendarzu ściennym, najpierw z bliska, a następnie z dalszej odległości. Jeśli nosisz okulary, zdejmij je na chwilę i wpatruj się w cyfry, nawet jeśli nie bardzo możesz je odczytać.
 Ćwiczenie relaksujące. Rozpocznij je od rozluźnienia ciała, a przede wszystkim mięśni karku – pomoże ci w tym kilkakrotne poruszanie ramionami oraz obroty szyi w lewo i prawo. Następnie siądź przy stole opierając łokcie na blacie, a dłonie skrzyżuj w tzw. „łódki” i zakryj nimi oczy, na tyle szczelnie, aby nie przedostało się przez nie żadne światło. Uwaga! Oczy są cały czas otwarte. Przez 2 minuty wpatruj się w ciemność i staraj się relaksować głęboko oddychając. Po upływie tego czasu powoli zdejmij dłonie z twarzy i dopiero teraz zamknij oczy. Po chwili znów je otwórz. 

polecane hotele spa poziome wszystkie SPA EDEN

 Hiszpania ban 300x600 03n3

polecane hotele MORZE

polecane hotele JEZIORA

polecane hotele CENTRUM

polecane hotele GORACH

Nasze magazyny i albumy

polecane KLINIKI DAY SPA

RZ interbad2018 Banner statisch 300x300px e

Zapisz się do newslettera

Perfect SPA Awards 2018

baner Perfect SPA Awards 2018

banery Perfect SPA Hiszpania 

banery Perfect SPA Czechy

LNE jesien 2018 300x300

Pobierz E-Book

 okl e book SPA Rodzinne

okladka e book UZDROWISKAe-book Restauracje okladka Semana SPAeden pl

 

01

Cytat tygodnia

SPAeden pl