Page 46 - EDEN_08-09_LR
P. 46

ŚWIAT
                      SPA



































                             WYBIERZ HOTEL EKO





                     Aż 30 proc. mieszkańców Starego Kontynentu deklaruje, że najchętniej wybrałaby na wyjazd obiekt
                        „eco-friendly”, a aż 94 proc. klientów hoteli deklaruje, że ekologia ma dla nich duże znaczenie.
                    Warto więc promować obiekty turystyczne, w których słowo „ekologia” jest istotne i nie kończy się na
                                                              zielonym kolorze ścian.









                                                                  TEKST: SYLWIA ZAGÓRSKA


                             zym jest ekologiczny hotel? Dla jednych to ekono-  Z punktu widzenia zdrowotnego, dla klientów SPA najważniej-
                             miczne, oszczędzające energię rozwiązania tech-  szym elementem są ekologiczne kosmetyki i produkty wykorzysty-
                             niczne ( jak oświetlenie LED i wyłączniki światła   wane podczas zabiegów, bazujące na ziołach, kwiatach, owocach
                   Cz czujnikami ruchu), dla innych ekologiczne produkty    i naturalnych olejach. Tylko, czy wierzyć hasłom marketingowym
                   (najlepiej własnej produkcji) wykorzystywane w kuchni, papier   hoteli, salonów i producentów? Jak wśród kosmetyków naturalnych,
                   toaletowy z recyklingu, ekologiczne środki czystości, wykorzysty-  ekologicznych czy organicznych rozpoznać te właściwe? Najlepiej
                   wanie surowców wtórnych, system odzysku wody deszczowej czy   po certyfikacie, albo opierając się na ocenie specjalistów. Fakt, cer-
                   kolektory słoneczne służące do ogrzewania wody i pomieszczeń.   tyfikaty są gwarancją jakości ekokosmetyków. Na rynku sporo jest
                   Zamiast klimatyzacji – zdrowa, naturalna wentylacja. Pojawia się   produktów podszywających się pod ekologiczne, ale nie mających
                   nawet ekologiczne wyposażenie gabinetów.                 z naturą wiele wspólnego, a konsumenci często dają się nabierać na
                     O tym, że turystyka ma negatywny wpływ na środowisko, wia-  słowa „naturalny” i „ekologiczny”. Ale są też kremy bez certyfika-
                   domo nie od dziś. Ale dopiero od niedawna zaczęto zwracać na   tów, a jedynie z informacją na opakowaniu, że jest „naturalny”, któ-
                   to większą uwagę, stosując coraz bardziej proekologiczne rozwią-  re spełniają wymogi kremu ekologicznego. Nie każdą firmę stać na
                   zania. Zresztą ekologia jest dzisiaj postrzegana już nie tylko, jako   certyfikat, zwłaszcza, że trzeba go regularnie odnawiać. Zdarzają się
                   dbanie o środowisko naturalne, ale także o lokalną społeczność.   gabinety, w których kosmetyki przygotowywane są na bazie natural-
                   Dlatego dużo mówi się o korzystaniu z zasobów oferowanych   nych produktów w trakcie trwania zabiegu, a ich skład dostosowany
                   przez miejscowych producentów. To obopólna korzyść: dla spo-  jest do rodzaju i kondycji skóry, a nawet stanu ducha klienta.
                   łeczności lokalnej większy obrót, dla hotelu oszczędność i gwa-  Takich prawdziwych, kompleksowych ekoSPA jest niewiele nie tylko
                   rancja zdrowej, nieprzetworzonej żywności oraz dobre stosunki   w naszym kraju, ale i na całym świecie. Większość polskich obiek-
                   z sąsiadami.                                             tów stosuje co najwyżej niektóre z ww. rozwiązań.

                     46  |  EDEN |  SIERPIEŃ-WRZESIEŃ 2017



          46-49_eko_hOTELE.indd   46                                                                                             2017-08-21   20:55:24
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51