Page 37 - Business_SPA_2023
P. 37
dzenia do SPA, efektywnej komunikacji ekologicznej, sposobów zadbać o ich edukację ekologiczną, by, prócz codziennych
na ochronę środowiska lub na zmianę nawyków w swojej orga- obowiązków, czuli się docenieni w pełnianych przez nich
nizacji, podpowiedzi na inicjatywy zero waste, projektów zaan- dodatkowych zajęciach.
gażowania społecznego i ekologicznego. Można też skorzystać
z dedykowanych szkoleń lub wsparcia doradcy ekologicznego, . Polityka środowiskowa
który pomoże w zmotywowaniu pracowników do działania Polityka środowiskowa to deklaracja hotelu dotycząca jego
na rzecz środowiska lub opracowaniu zielonej strategii. prośrodowiskowych działań, określająca cele (mierzalne
i realne), zobowiązania i sposób ich realizacji. est formą
2. Zielony audyt gwarancji, że działa na rzecz planety i podejmuje wysiłki,
Gdy zespół rozumie już, że działania na rzecz klimatu są bardzo by zmniejszyć swoje oddziaływanie na otoczenie. est pod-
ważne, warto zrobić analizę obecnego stanu rzeczy. Dokonać stawą do zarządzania środowiskowego, a więc celowych
ekologiczno-społecznej analizy status uo zadając sobie działań dokonywanych w celu poprawy stanu środowiska
i pracownikom pytania o to, czy coś już jest robione w tych naturalnego. ej wprowadzenie oznacza włączenie aspektów
kwes ach. ekologicznych do strategicznych i operacyjnych dokumentów
Wśród tematów, które powinny się pojawić w takim samo- firmy. Określenie polityki środowiskowej pokazuje, że hotel
badaniu będą między innymi jak sobie radzimy z segregacją jest świadomy obecnej sytuacji klimatycznej i chce aktywnie
odpadów, gdzie generujemy ich najwięcej, czy angażujemy przeciwdziałać zmianom klimatu, a także, że ma plan, jak tego
gości w działania na rzecz środowiska, czy mamy wprowa- dokonać w ramach swojej działalności.
dzone jakieś programy mające na celu oszczędności związane ele określone w polityce środowiskowej mogą dotyczyć
z zasobami (papieru na recepcji, niegenerowaniem plas ku zmniejszenia zużycia wody i prądu, ograniczenie odpadów
w kuchni, unikaniem chemii w dziale sprzątania, poszukiwa- żywnościowych, redukcji śladu węglowego, bąd podjęcia
niem alternatyw dla materiałów higienicznych w SPA). Bardzo inicjatyw związanych z rozpoczęciem jego obliczeń. Naj
ważną kwes ą będzie też zrobienie porównania zużycia energii pierw tworzy się cele długoterminowe, by potem rozpisać
i wody w czasie. eśli w strategii założymy zmniejszenie zużycia je na mniejsze krótkoterminowe kolejne kroki do podjęcia.
tych zasobów, potrzebujemy mieć punkt odniesienia.
Dobrze jest porozmawiać z pracownikami z różnych działów 5. ziałanie
w hotelu co blokuje ich w segregowaniu odpadów, jakie Ostatni etap to wdrożenie działań ujętych w polityce środo-
widzą możliwości zmian w obecnym dbaniu proekologicznym, wiskowej. Polega on na realizacji celów i przypisanych do nich
co motywowałoby ich do działania To daje wiedzę na temat zadań środowiskowych. est to proces, w który włączona jest
barier i niewykorzystanego potencjału. cała społeczność hotelowa pracownicy, goście, społecz-
ność lokalna, interesariusze, dostawcy. Wśród implemento-
. Powołanie ambasadora zmian wanych działań są między innymi prace nad zwiększeniem
By wspomóc przeobrażenia hotelu i zachęcić pracowników świadomości i większym zaangażowaniem pracowników,
do wspólnych działań potrzebny jest zielony lider, czyli osoba rozmowy z dostawcami, komunikacja z gośćmi, tworzenie
lub zespół osób, które takie działania poprowadzą. i wdrażanie nowych prośrodowiskowych procedur, a także
Specjalista ds. zrównoważonego rozwoju to osoba, która zmiany technologii i infrastruktury hotelu w zależności
ma pieczę nad wszystkimi aktywnościami hotelu w zakresie od wcześniejszych założeń.
zielonych inicjatyw. Warto, by współpracowała bezpośrednio Gdyby cały proces przygotowania hotelu SPA do wpro-
z zarządem i miała wgląd w bieżące i planowane działania. wadzenia zielonej strategii podzielić na etapy edukacja,
Dzięki temu może aktywnie uczestniczyć w życiu hotelu SPA, zielony audyt, wyznaczanie celów, działanie to mógłby on
a wiedza na tematy środowiskowe sprawia, że może szybko zostać przedstawiony w kształcie koła, w którym po etapie
zainterweniować w przypadku wpadki wizerunkowej, gdyby działania ponownie pojawia się część z edukacją. Proces
okazało się, że np. dział sprzedaży wymyśli kampanię, która zmian wymaga bowiem ciągłego poszerzania wiedzy i nie-
w rzeczywistości mogłaby popsuć eko-reputację hotelu. ustannej ewaluacji, sprawdzania, czy wszystko przebiega
Dobrym pomysłem jest też stworzenie w hotelu zielonego według wcześniejszych założeń i czy cel na pewno ma szansę
teamu pasjonatów z różnych działów, dzięki którym ze- zostać osiągnięty.
spół zarządczy będzie miał łatwiejszy dostęp do praktycznej Proces tworzenia strategii wymaga czasu, wiedzy i do-
wiedzy na temat możliwości i procesu wdrażania innowacji. brych chęci, ale wprowadzenie go jest satysfakcjonujące.
Dodatkowo, przekonani do zmian pracownicy szybciej zachę- ielone zmiany doceniane są w rozmowach między pracow-
cą innych do stosowania nowych, przyjaznych środowisku, nikami, w relacjach z dostawcami i lokalną społecznością
nawyków i procedur w swoich działach. Eko rada doradcza oraz w komforcie inwestorów, że hotel przygotowany jest
ma za zadanie wewnętrzne wsparcie zmian w dążeniu hotelu na zachodzące zmiany społeczne, ekonomiczne i legislacyjne.
do zmniejszenia negatywnego oddziaływania na środowisko. Przede wszystkim jednak nowa prośrodowiskowa strategia
Mogą tworzyć ją osoby, które będą chciały mocniej zaanga- zwraca się w liczbie powracających, coraz bardziej świadomych
żować się w kwes e eko i pociągać za sobą innych. Można i oczekujących zmian, gości hotelowych.
.SPA
.
SPA BIZNES - &
&
| 37