Page 37 - Business_SPA_2023
P. 37

dzenia do SPA, efektywnej komunikacji ekologicznej, sposobów   zadbać o ich edukację ekologiczną, by, prócz codziennych
            na ochronę środowiska lub na zmianę nawyków w swojej orga-  obowiązków, czuli się docenieni w pełnianych przez nich
            nizacji, podpowiedzi na inicjatywy zero waste, projektów zaan-  dodatkowych zajęciach.
            gażowania społecznego i ekologicznego. Można też skorzystać
            z dedykowanych szkoleń lub wsparcia doradcy ekologicznego,    . Polityka środowiskowa
            który pomoże w zmotywowaniu pracowników do działania   Polityka środowiskowa to deklaracja hotelu dotycząca jego
            na rzecz środowiska lub opracowaniu zielonej strategii.  prośrodowiskowych działań, określająca cele (mierzalne
                                                              i realne), zobowiązania i sposób ich realizacji.  est formą
            2. Zielony audyt                                  gwarancji, że działa na rzecz planety i podejmuje wysiłki,
            Gdy zespół rozumie już, że działania na rzecz klimatu są bardzo   by zmniejszyć swoje oddziaływanie na otoczenie.  est pod-
            ważne, warto zrobić analizę obecnego stanu rzeczy. Dokonać   stawą do zarządzania środowiskowego, a więc celowych
            ekologiczno-społecznej analizy status  uo   zadając sobie   działań dokonywanych w celu poprawy stanu środowiska
            i pracownikom pytania o to, czy coś już jest robione w tych   naturalnego.  ej wprowadzenie oznacza włączenie aspektów
            kwes ach.                                         ekologicznych do strategicznych i operacyjnych dokumentów
              Wśród tematów, które powinny się pojawić w takim samo-  firmy. Określenie polityki środowiskowej pokazuje, że hotel
            badaniu będą między innymi  jak sobie radzimy z segregacją   jest świadomy obecnej sytuacji klimatycznej i chce aktywnie
            odpadów, gdzie generujemy ich najwięcej, czy angażujemy   przeciwdziałać zmianom klimatu, a także, że ma plan, jak tego
            gości w działania na rzecz środowiska, czy mamy wprowa-  dokonać w ramach swojej działalności.
            dzone jakieś programy mające na celu oszczędności związane    ele określone w polityce środowiskowej mogą dotyczyć
            z zasobami (papieru na recepcji, niegenerowaniem plas ku   zmniejszenia zużycia wody i prądu, ograniczenie odpadów
            w kuchni, unikaniem chemii w dziale sprzątania, poszukiwa-  żywnościowych, redukcji śladu węglowego, bąd  podjęcia
            niem alternatyw dla materiałów higienicznych w SPA). Bardzo   inicjatyw związanych z rozpoczęciem jego obliczeń. Naj
            ważną kwes ą będzie też zrobienie porównania zużycia energii   pierw tworzy się cele długoterminowe, by potem rozpisać
            i wody w czasie.  eśli w strategii założymy zmniejszenie zużycia   je na mniejsze   krótkoterminowe kolejne kroki do podjęcia.
            tych zasobów, potrzebujemy mieć punkt odniesienia.
              Dobrze jest porozmawiać z pracownikami z różnych działów   5.  ziałanie
            w hotelu   co blokuje ich w segregowaniu odpadów, jakie   Ostatni etap to wdrożenie działań ujętych w polityce środo-
            widzą możliwości zmian w obecnym dbaniu proekologicznym,   wiskowej. Polega on na realizacji celów i przypisanych do nich
            co motywowałoby ich do działania  To daje wiedzę na temat   zadań środowiskowych.  est to proces, w który włączona jest
            barier i niewykorzystanego potencjału.            cała społeczność hotelowa   pracownicy, goście, społecz-
                                                              ność lokalna, interesariusze, dostawcy. Wśród implemento-
             . Powołanie ambasadora zmian                     wanych działań są między innymi prace nad zwiększeniem
            By wspomóc przeobrażenia hotelu i zachęcić pracowników   świadomości i większym zaangażowaniem pracowników,
            do wspólnych działań potrzebny jest zielony lider, czyli osoba   rozmowy z dostawcami, komunikacja z gośćmi, tworzenie
            lub zespół osób, które takie działania poprowadzą.  i wdrażanie nowych prośrodowiskowych procedur, a także
              Specjalista ds. zrównoważonego rozwoju to osoba, która   zmiany technologii i infrastruktury hotelu   w zależności
            ma pieczę nad wszystkimi aktywnościami hotelu w zakresie   od wcześniejszych założeń.
            zielonych inicjatyw. Warto, by współpracowała bezpośrednio   Gdyby cały proces przygotowania hotelu SPA do wpro-
            z zarządem i miała wgląd w bieżące i planowane działania.   wadzenia zielonej strategii podzielić na etapy   edukacja,
            Dzięki temu może aktywnie uczestniczyć w życiu hotelu SPA,   zielony audyt, wyznaczanie celów, działanie   to mógłby on
            a wiedza na tematy środowiskowe sprawia, że może szybko   zostać przedstawiony w kształcie koła, w którym po etapie
            zainterweniować w przypadku wpadki wizerunkowej, gdyby   działania ponownie pojawia się część z edukacją. Proces
            okazało się, że np. dział sprzedaży wymyśli kampanię, która   zmian wymaga bowiem ciągłego poszerzania wiedzy i nie-
            w rzeczywistości mogłaby popsuć eko-reputację hotelu.  ustannej ewaluacji, sprawdzania, czy wszystko przebiega
              Dobrym pomysłem jest też stworzenie w hotelu  zielonego   według wcześniejszych założeń i czy cel na pewno ma szansę
            teamu    pasjonatów z różnych działów, dzięki którym ze-  zostać osiągnięty.
            spół zarządczy będzie miał łatwiejszy dostęp do praktycznej   Proces tworzenia strategii wymaga czasu, wiedzy i do-
            wiedzy na temat możliwości i procesu wdrażania innowacji.   brych chęci, ale wprowadzenie go jest satysfakcjonujące.
            Dodatkowo, przekonani do zmian pracownicy szybciej zachę-   ielone zmiany doceniane są w rozmowach między pracow-
            cą innych do stosowania nowych, przyjaznych środowisku,   nikami, w relacjach z dostawcami i lokalną społecznością
            nawyków i procedur w swoich działach.  Eko rada doradcza    oraz w komforcie inwestorów, że hotel przygotowany jest
            ma za zadanie wewnętrzne wsparcie zmian w dążeniu hotelu   na zachodzące zmiany społeczne, ekonomiczne i legislacyjne.
            do zmniejszenia negatywnego oddziaływania na środowisko.   Przede wszystkim jednak nowa prośrodowiskowa strategia
            Mogą tworzyć ją osoby, które będą chciały mocniej zaanga-  zwraca się w liczbie powracających, coraz bardziej świadomych
            żować się w kwes e eko i pociągać za sobą innych. Można   i oczekujących zmian, gości hotelowych.

               			.SPA 
  . 
                                        SPA BIZNES -        &   
   
 & 	 

     | 37
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42