Page 65 - Business_SPA_2023
P. 65
świadczenie kandydata jest kompatybilne z tym co jest
preferowane w Europie i w naszej organizacji. Dalszą we-
ryfikację można prowadzić na podstawie zdalnej rozmowy
kwalifikacyjnej, ale to też procedura obarczona wysokim
ryzykiem błędnej oceny. P
akwalifikowani kandydaci powinni być objęci kolejnym eta-
pem procedury, czyli uzyskaniem pozwolenia na pracę i polskiej
wizy. W zależności od województwa procedura ta trwa od 1 Przez ponad dwadzieścia lat pływał na wycieczkowcach
do 4 miesięcy i jest mocno uzależniona od aktualnej polityki wokół wysp karaibskich i był odpowiedzialny za zarzą
państwa. Stosunkowo najszybciej trwa ostatni etap, związany dzanie załogą stre y hotelowej, której trzon stanowili
z uzyskaniem wizy. Polska od niedawna posiada swoją ambasadę Filipi czycy. d kilku lat prowadzi rmę leasingującą
w Manili, co znacznie ułatwia przejście tej procedury. pracowników z Filipin, z o ertą skierowaną do branży
hotelowej.
Zgodnie z przepisami lipi skimi strona polska musi za-
pewnić zwrot kosztów podró y, właściwe zakwaterowanie, www.pajkserwis.pl
stałą umowę o pracę, minimalną stawkę wynagrodzenia
obowiązującą w Polsce dla niektórych zawodów stawka
ta mo e ulec zwiększeniu i minimalny okres zatrudnienia,
zgodny z pozwoleniem. w Polsce. wiązana np. z organizacją noclegów, pomocy
Po przybyciu do Polski pracownik ma prawo starać się w kontaktach z urzędami, asystą podczas leczenia itp.
o przyznanie karty pobytu, która daje szereg przywilejów,
łącznie z możliwością swobodnego poruszania się w obsza- zy to się opłaca
rze nii (chociaż bez możliwości zmiany kraju zatrudnienia). Przewrotnie powiem to zależy. Pozyskiwanie zagranicznych
pracowników wymaga długofalowej wizji rozwoju. est obar-
Samemu czy przez pośrednika czone pewnym ryzykiem, ale niesie też wymierne korzyści.
powyższych informacji jasno wynika, że w większości Pamiętajmy, że żaden kryzys nie trwa wiecznie. W każdym
przypadków prowadzenie rekrutacji we własnym zakresie momencie warto więc inwestować w dobrą załogę, potra-
jest niecelowe. Ilość formalności, długość trwania procedur, fiącą perfekcyjnie wykonywać obowiązki. est oczywiście
potencjalne koszty jednostkowe, a wreszcie ryzyko nie- truizmem, że jakość nie ma ceny, nie mniej sprawdzone kadry
powodzenia, wpływają na nieefektywność takiego sposobu rzadko popełniające błędy, są nieodzownym elementem
rozwiązania problemu. sukcesu w każdym, także hotelowym biznesie.
Wydaje się, że najlepszym podejściem do sprowadzenia stotną cechą pracowników z ilipin, szczególnie jeśli
wysokokwalifikowanych pracowników z branży hotelowej są dobrze traktowani, jest wysoka lojalność. Ich ojczyzna
jest skorzystanie z pośrednictwa wyspecjalizowanej agencji, należy do średniozamożnych krajów azjatyckich, plasuje się
która jest w stanie, dzięki doświadczeniu i lokalnym kontak- w dolnej części tabeli zamożności tego regionu. A branża
tom, dokonać właściwej selekcji i sprawnie przeprowadzić hotelowa oferuje tam stosunkowo niskie zarobki. Praca
całą operację zatrudnienia. w Polsce stanowi dla nich znaczny skok w przychodach
i w warunkach życiowych. Ma to znaczenie także dla ich
Szereg zalet rodzin w ojczy nie. Dodatkowo, są bardzo czuli na dobrą
Takie rozwiązanie ma szereg, organizacyjnych i finansowych, zalet. atmosferę, warunki pracy i zamieszkania.
Po pierwsze omijamy żmudny, czasochłonny proces przygo- Nasze doświadczenie pokazuje, że takie wymagania
towawczy, który pod znakiem zapytania stawia sensowność są stosunkowo łatwe do spełnienia, dzięki czemu udaje
działania, szczególnie w kontekście czasu i elastyczności się zapewnić w wielu firmach stałość kadry pracowniczej.
w zatrudnianiu. Niezaprzeczalnym pozytywem jest także skalowalność
Po drugie korzystamy ze sprawdzonego, istniejącego kanału załogi, dostosowanie zasobów do aktualnych potrzeb, szybka
pozyskiwania pracowników, dysponującego istniejącą bazą reakcja zarówno na hossę, jak i bessę.
danych, częstokroć oferującego pracowników będących
w końcowej fazie załatwiania formalności. Strategia na przyszłość
Po trzecie dzięki znajomości specyfiki polskiego rynku Branża hotelarska od dawna korzysta z outsourcingu.
firma pośrednicząca istotnie zmniejsza się ryzyko wyboru Dzisiaj praktycznie nie ma obiektu, który nie bierze
niewłaściwego kandydata. W naszym przypadku ogromne takich rozwiązań pod uwagę. Warto więc rozważyć
znaczenia ma także fakt, że dysponujemy lokalnymi szko- współpracę z firmami, które specjalizują się w imporcie
łami, przeprowadzającymi doskonalące kursy kucharskie, najwyższej klasy pracowników, z krajów, gdzie praca
housekeepingu czy kelnerskie jeszcze na Filipinach. jest traktowana z szacunkiem, a małe różnice kulturowe
Po czwarte odpada kosztowna, czasochłonna, wymagająca predestynują pracowników do pracy w europejskim
dodatkowej struktury organizacyjnej, obsługa pracowników środowisku.
.SPA
.
SPA BIZNES - &
&
| 65