Page 49 - Business_SPA_2023
P. 49

J   ak będzie funkcjonowała branża SPA w nadchodzących

                miesiącach  To pytanie zadają sobie wszyscy pracują-
                cy w biznesie SPA & Wellness. Miniony czas był pełen
                niespodziewanych zdarzeń, które wywołały ogromne
            zawirowania społeczne igospodarcze na świecie. Abranża tury-
            styczna, hotelowa iSPA wymaga stabilizacji iprzewidywalności.
            Wygląda na to, że musimy przyzwyczaić się do niepewności   A
            i nauczyć się skutecznie działać w każdych warunkach.  B

            Kto tym zarządza                                    W branży SPA & Wellness od    ponad lat.
            Jednym zkluczowych wyzwa  zjakim mierzą się obecnie in -  Doświadczenie zdobywała na wszystkich stanowi-
            westorzy bran y hotelowej iSP  jest brak kadry zarządzającej   skach w SPA – od kosmetyczki, masażystki, recep-
                                                                cjonistki, po dyrektora sieci ds. SPA.
            obiektami SP  & Wellness. Wielomilionowe inwestycje, piękne   Konsultant biznesowy, autorka wielu projektów SPA,
            wnętrza, doskonałe wyposażenie gabinetów oraz światowe   m.in.   abe SPA – grupa  osalowy In est w  ako-
            marki kosmetyczne nie zapewnią zwrotu z takich inwestycji,   panem, A uarius SPA w Kołobrzegu, Double  ree
            bo nie da się tego uzyskać bez profesjonalnego zarządzania.  by  ilton w  odzi czy pierwszego klasztornego SPA –
              Od wielu lat konsultuję obiekty SPA i wiem, że jedno z pod-   onasterium SPA w  otelu Podklasztorze w Sulejowie.
            stawowych pytań banków kredytujących takie projekty brzmi     becnie Dyrektor SPA & Wellness w grupie Dobry
                                                                 otel.
             Kto będzie tym biznesem zarządzał   . Odpowied  nie jest   www.ma na gersp a .p l
            łatwa, bo dobrych, doświadczonych managerów SPA jest jak
            na lekarstwo, a ambicje młodych adeptów sztuki zarządzania
            nie wystarczą do prowadzenia rentownego SPA. Aby osiągnąć
            sukces, potrzebne są kompetencje, solidna wiedza i praktyka   Największym kosztem w bran y usługowej są koszty
            z obszaru zarówno zabiegowego, jak i ekonomicznego.  pracownika.  abiegi SPA to usługi osobiste   wymagają pra-
                                                              cy ludzkiej i to w większości przypadków w formule  jeden
            Sieciowy manager                                  na jeden . Nie można w jednym czasie, wykonać dwóch ma-
            Dobre zarządzanie to nie tylko dobre praktyki biznesowe, ale  saży dysponując jednym pracownikiem. To sprawia, że koszt
            predyspozycje przywódcze Managera SPA, bez których trudno  personelu jest znaczącą składową ceny za usługę SPA.
            jest prowadzić pracowników do sukcesu. Malkontent, osoba    oroczne podwyższanie stawek płacy minimalnej wymusza
            o niskiej samoocenie, podchodząca do zada  bez entuzja-  waloryzowanie płac.  rzędowy wzrost przyjęty na rok 202
            zmu, nie nadaje się do tej pracy.   to mimo najwy szych  jeszcze nigdy nie był tak duży. A wyższa stawka godzinowa
            kwali kacji  ormalnych.                           oznaczać powinna podniesienie cen za zabiegi.  ednak nie
              Sprawne zarządzanie wymaga ogromnej wiedzy z obszaru  każdy manager SPA ma odwagę podjąć taką decyzję.   reguły
            ekonomii i finansów. Prawidłowe planowanie budżetu SPA  wynika to z osobistych obiekcji osób zarządzających, a nie
            to nie lada wyzwanie, z którym wielu managerów po prostu  braku akceptacji ceny przez gości.
            sobie nie radzi. Wydaje się to nieprawdopodobne, ale praktyka   Nale y się te  spodziewać,  e rosnąć będą koszty kosme-
            pokazuje, że właśnie tak funkcjonuje znaczna część biznesu  tyków zabiegowych. Dystrybutorzy wiodących marek płacą
            SPA w Polsce.  eny ustalane są na podstawie pobieżnej analizy  za nie w walucie obcej, a kurs euro czy dolara nie jest stabil-
            konkurencji, na zasadzie   eśli oni za tyle sprzedają, to ja zrobię  ny. Do tej pory ceny regulowane były raz do roku, ale to się
            tak samo . Efektem jest praca na granicy progu rentowności,  niestety zmienia. Trzeba spodziewać się podwyżek nawet
            a nawet generowanie strat.  awsze kiedy mam do czynienia  co kilka miesięcy.
            z taką sytuacją, pytam osoby zarządzające SPA  po co w ogóle   O tym,  e rosną koszty mediów wiemy wszyscy. Na szczę-
            pracujecie    reguły nie otrzymuję odpowiedzi.    ście w strefach SPA, za wyjątkiem wody i ogrzewania, za dużo
              Ponieważ doświadczonych praktyków zarządzania SPA mamy  mediów nie używamy. Inaczej wygląda to w strefach well-
            w Polsce jak na lekarstwo, rozwiązaniem, które zaczyna zdo-  ness, z basenami, saunami, jacuzzi i innymi atrakcjami, gdzie
            bywać popularność jest przekazywanie zarządzania siecią  ogrzewanie stanowi bardzo duży koszt eksploatacji. Można
            obiektów SPA w ręce jednej, kompetentnej osoby. Pozwa-  oczywiście obniżyć temperaturę wody w basenie i skrócić czas
            la to na ujednolicenie standardów i wdro enie procedur  funkcjonowania saun, ale czy będą to zasadne oszczędności
            optymalizujących codzienne  unkcjonowanie.  łatwia te   Każdy musi sam odpowiedzieć sobie na to pytanie, analizując
            spójną kontrolę.                                  profil i oczekiwania gości.

            Koszty, koszty, koszty...                          udyt i inwentaryzacja
            Kolejnym wyzwaniem, z jakim będziemy mierzyć się w najbliż-  W tej sytuacji konieczne wydaje się zrobienie audytu mediów
            szym czasie, jest wzrost kosztów, a więc ustawiczna analiza  wSPA, aby zaprojektować wdrożenie rozsądnego planu oszczęd-
            funkcjonowania biznesu SPA.                       nościowego, który pozwoli na zmniejszenie rachunków za media.

               			.SPA 
  . 
                                        SPA BIZNES -        &   
   
 & 	 

     | 49
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54