Page 49 - Business_SPA_2023
P. 49
J ak będzie funkcjonowała branża SPA w nadchodzących
miesiącach To pytanie zadają sobie wszyscy pracują-
cy w biznesie SPA & Wellness. Miniony czas był pełen
niespodziewanych zdarzeń, które wywołały ogromne
zawirowania społeczne igospodarcze na świecie. Abranża tury-
styczna, hotelowa iSPA wymaga stabilizacji iprzewidywalności.
Wygląda na to, że musimy przyzwyczaić się do niepewności A
i nauczyć się skutecznie działać w każdych warunkach. B
Kto tym zarządza W branży SPA & Wellness od ponad lat.
Jednym zkluczowych wyzwa zjakim mierzą się obecnie in - Doświadczenie zdobywała na wszystkich stanowi-
westorzy bran y hotelowej iSP jest brak kadry zarządzającej skach w SPA – od kosmetyczki, masażystki, recep-
cjonistki, po dyrektora sieci ds. SPA.
obiektami SP & Wellness. Wielomilionowe inwestycje, piękne Konsultant biznesowy, autorka wielu projektów SPA,
wnętrza, doskonałe wyposażenie gabinetów oraz światowe m.in. abe SPA – grupa osalowy In est w ako-
marki kosmetyczne nie zapewnią zwrotu z takich inwestycji, panem, A uarius SPA w Kołobrzegu, Double ree
bo nie da się tego uzyskać bez profesjonalnego zarządzania. by ilton w odzi czy pierwszego klasztornego SPA –
Od wielu lat konsultuję obiekty SPA i wiem, że jedno z pod- onasterium SPA w otelu Podklasztorze w Sulejowie.
stawowych pytań banków kredytujących takie projekty brzmi becnie Dyrektor SPA & Wellness w grupie Dobry
otel.
Kto będzie tym biznesem zarządzał . Odpowied nie jest www.ma na gersp a .p l
łatwa, bo dobrych, doświadczonych managerów SPA jest jak
na lekarstwo, a ambicje młodych adeptów sztuki zarządzania
nie wystarczą do prowadzenia rentownego SPA. Aby osiągnąć
sukces, potrzebne są kompetencje, solidna wiedza i praktyka Największym kosztem w bran y usługowej są koszty
z obszaru zarówno zabiegowego, jak i ekonomicznego. pracownika. abiegi SPA to usługi osobiste wymagają pra-
cy ludzkiej i to w większości przypadków w formule jeden
Sieciowy manager na jeden . Nie można w jednym czasie, wykonać dwóch ma-
Dobre zarządzanie to nie tylko dobre praktyki biznesowe, ale saży dysponując jednym pracownikiem. To sprawia, że koszt
predyspozycje przywódcze Managera SPA, bez których trudno personelu jest znaczącą składową ceny za usługę SPA.
jest prowadzić pracowników do sukcesu. Malkontent, osoba oroczne podwyższanie stawek płacy minimalnej wymusza
o niskiej samoocenie, podchodząca do zada bez entuzja- waloryzowanie płac. rzędowy wzrost przyjęty na rok 202
zmu, nie nadaje się do tej pracy. to mimo najwy szych jeszcze nigdy nie był tak duży. A wyższa stawka godzinowa
kwali kacji ormalnych. oznaczać powinna podniesienie cen za zabiegi. ednak nie
Sprawne zarządzanie wymaga ogromnej wiedzy z obszaru każdy manager SPA ma odwagę podjąć taką decyzję. reguły
ekonomii i finansów. Prawidłowe planowanie budżetu SPA wynika to z osobistych obiekcji osób zarządzających, a nie
to nie lada wyzwanie, z którym wielu managerów po prostu braku akceptacji ceny przez gości.
sobie nie radzi. Wydaje się to nieprawdopodobne, ale praktyka Nale y się te spodziewać, e rosnąć będą koszty kosme-
pokazuje, że właśnie tak funkcjonuje znaczna część biznesu tyków zabiegowych. Dystrybutorzy wiodących marek płacą
SPA w Polsce. eny ustalane są na podstawie pobieżnej analizy za nie w walucie obcej, a kurs euro czy dolara nie jest stabil-
konkurencji, na zasadzie eśli oni za tyle sprzedają, to ja zrobię ny. Do tej pory ceny regulowane były raz do roku, ale to się
tak samo . Efektem jest praca na granicy progu rentowności, niestety zmienia. Trzeba spodziewać się podwyżek nawet
a nawet generowanie strat. awsze kiedy mam do czynienia co kilka miesięcy.
z taką sytuacją, pytam osoby zarządzające SPA po co w ogóle O tym, e rosną koszty mediów wiemy wszyscy. Na szczę-
pracujecie reguły nie otrzymuję odpowiedzi. ście w strefach SPA, za wyjątkiem wody i ogrzewania, za dużo
Ponieważ doświadczonych praktyków zarządzania SPA mamy mediów nie używamy. Inaczej wygląda to w strefach well-
w Polsce jak na lekarstwo, rozwiązaniem, które zaczyna zdo- ness, z basenami, saunami, jacuzzi i innymi atrakcjami, gdzie
bywać popularność jest przekazywanie zarządzania siecią ogrzewanie stanowi bardzo duży koszt eksploatacji. Można
obiektów SPA w ręce jednej, kompetentnej osoby. Pozwa- oczywiście obniżyć temperaturę wody w basenie i skrócić czas
la to na ujednolicenie standardów i wdro enie procedur funkcjonowania saun, ale czy będą to zasadne oszczędności
optymalizujących codzienne unkcjonowanie. łatwia te Każdy musi sam odpowiedzieć sobie na to pytanie, analizując
spójną kontrolę. profil i oczekiwania gości.
Koszty, koszty, koszty... udyt i inwentaryzacja
Kolejnym wyzwaniem, z jakim będziemy mierzyć się w najbliż- W tej sytuacji konieczne wydaje się zrobienie audytu mediów
szym czasie, jest wzrost kosztów, a więc ustawiczna analiza wSPA, aby zaprojektować wdrożenie rozsądnego planu oszczęd-
funkcjonowania biznesu SPA. nościowego, który pozwoli na zmniejszenie rachunków za media.
.SPA
.
SPA BIZNES - &
&
| 49