Page 66 - Eden_9_2014
P. 66
Profesjonalnie o SPA Czy każde spa to SPA? Ostatnia dekada to okres rozkwitu usług SPA & Wellness, które pojawiają się zarówno w nowych, jak i w poddawanych modernizacji hotelach. Widzimy też coraz więcej salonów Day SPA, otwieranych niemal na każdej ulicy. Tekst: Robert Węglarz iejscom tym towarzyszą nazwy wskazują- dawno przestały ograniczać się do sauny, jacuzzi i salki ce na profil działalności. Mamy więc Medi- fitness. Coraz dotkliwiej odczuwają więc brak możli- cal SPA, SPA dla kobiet, SPA dla mężczyzn, wości weryfikacji oferty, gwarantującej trafność wybo- MBaby SPA, Resort SPA, Destination SPA, ru i jednocześnie pożądany poziom usług. a nawet Ślubne SPA czy SPA Konferencyjne. Pojawiają Mianem „SPA” powinno się przecież określać miej- się dumnie brzmiące nazwy typu: SPA dla psów, SPA dla sca, w  których człowiek może poddać się różnym włosów czy agroturystyka SPA, a nawet Auto SPA. Od- zabiegom przywracającym harmonię zarówno ciału, noszę wrażenie, że słowo „SPA” jest traktowane jak ma- jak i duszy. SPA bowiem, to cała filozofia i przemy- giczny, hipnotyzujący przekaz, mający zagwarantować ślana koncepcja, a  nie zbiór pojedynczych (często sukces rynkowy. A przecież mętlik terminologiczny musi przypadkowo dobranych) zabiegów. SPA jest inte- prowadzić do braku zrozumienia wśród potencjalnych gralnym elementem filozofii wellness, która traktu- je o zdrowym trybie życia i utrzymywaniu dobrego Mianem „SPA” powinno się określać samopoczucia. I nikt tutaj nie wymyśla niczego nowego. SPA, jako miejsca, w których człowiek może łacińskie sanus per aquam (zdrowie dzięki wodzie), poddać się różnym zabiegom istniało już w piątym wieku przed Chrystusem. W Gre- cji powstawały termy z profesjonalną terapią wodną, przywracającym harmonię zarówno a w starożytnym Rzymie funkcjonowały balnea i ther- ciału, jak i duszy mae oraz towarzyszące im palestra (miejsca, w których oprócz kąpieli były sale masażu, miejsca wypoczynku, restauracje, sale gimnastyczne, a nawet sklepy), mo- klientów, którzy mają coraz większe trudności z rozróż- gące pomieścić ponad tysiąc osób. Zatem, jak pokazu- nieniem specjalizacji, tym bardziej, że nie brakuje pseu- je historia, SPA zawsze było miejscem, gdzie świadczy- do-obiektów SPA umieszczających w nazwie kompilacje ło się usługi służące nie tylko czystości, ale i poprawie kilku określeń, mających podkreślić ich wyjątkowość czy zdrowia oraz urody, uwzględniające potrzebę relaksu interdyscyplinarność. Niestety, nie gwarantuje to profe- i dobrego samopoczucia. sjonalizmu. Trudna definicja Zagubiony klient Czym więc dzisiaj powinno być prawdziwe SPA? We- Dzisiejsi klienci są coraz lepiej wyedukowani i  mają dług definicji ISPA (International SPA Assotiation) precyzyjne oczekiwania wobec usług SPA, które już ośrodek SPA to „miejsce biznesu, dzięki któremu klient 66
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71