Page 21 - Business_SPA_2023
P. 21

J   est to opłacalne w wielu wymiarach   moralnym, społecz-

                nym i ekonomicznym. Kto jeszcze nie miał szansy, by się
                o tym przekonać, zrobi to wkrótce, bowiem na rynku przy-
                bywa marek, które postawiły na zrównoważony rozwój
                                                                M
            i dzięki temu osiągają sukces.  o równie ważne   konieczność   A
            przedstawiania tzw. raportów niefinansowych o tym, na ile   -K
            firma jest  zielona  i odpowiedzialna społecznie, stanie się
            w najbliższych latach wymogiem.
                                                                S t r a t e g   i   e k s p e r t   z   z a k r e s u   k o m u n i k a c j i   m a r e k ,
            Nadciągają zmiany                                   trener biznesu.  ajmuje się doradztwem PR
                                                                dla branży hotelarskiej.  d kilkunastu lat tworzy
            Banki i instytucje finansowe coraz chętniej komunikują swoje   również programy i strategie z zakresu społecznej
            działania w zakresie zrównoważonego rozwoju. Nie jest to zwy-  odpowiedzialności biznesu.
            kła fanaberia, ale realna, biznesowa konieczność.  uż wkrótce   www.egop r.p l
            kilka tysięcy polskich firm zobowiązanych będzie do tworzenia
            raportów podsumowujących działania związane z ochroną
            środowiska i sprawami społecznymi. Jest to związane z wpro-  dla określonego regionu turystycznego, zawarła konkret-
            wadzaniem strategii ES , która najpierw dotyczyć będzie  ne zasady postępowania podkreślające ekologiczny aspekt
            spółek giełdowych, następnie korporacji i du ych  rm,  zrównoważenia.
            by potem zejść na poziom średnich i małych podmiotów.  Na rynku  unkcjonuje te , od co najmniej kilkunastu lat,
              Sygnałem zachodzących zmian jest także fakt, że od 2019 roku  termin  zrównowa onego hotelarstwa , który uwypukla
            na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych funkcjonuje  rolę hotelarstwa w procesie odpowiedzialnego rozwoju.
            indeks WIG-ESG   spółek, które przestrzegają zasad społecznie  Hotel bowiem jest miejscem wyjątkowym   z uwagi na duży
            odpowiedzialnego biznesu. Największe spółki takie raporty muszą  przepływ gości (w tym kadry kierowniczej i osób publicznych)
            składać już za rok 2022, podsumowując m.in. wpływ przedsię-  ma do odegrania szczególną rolę.
            biorstwa na środowisko, z uwzględnieniem jego przychodów oraz   Obecnie w Polsce obowiązuje  Strategia na rzecz Odpowie-
            nakładów inwestycyjnych. W dalszej kolejności duże firmy obo-  dzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 20 0 r.) ,
            wiązywać będzie konieczność publikowania raportów za 2024 r.  której celem jest  tworzenie warunków dla wzrostu dochodów
            na podstawie jednolitych unijnych standardów.     mieszkańców Polski przy jednoczesnym wzroście spójno-
                                                              ści w wymiarze społecznym, ekonomicznym, środowisko-
            ES    co to takiego                               wym i terytorialnym , w której znajduje się także odniesie
            Skrót ES  oznacza  E   En ironment  środowisko  polityka  do turystki, zakładające wzmocnienie innowacyjnej turystyki
            środowiskowa, ilości emitowanych gazów cieplarnianych  poprzez wspieranie przedsiębiorstw, organizacji i instytucji
            i produkowanych odpadów oraz zu ywanej energii i wody    oraz inicjatyw sektora turystyki, z poszanowaniem zasad
            S   Social  społecze stwo  polityka wynagrodze , ró norod-  zrównoważonego rozwoju.
            ności, kodeks etyczny        o ernance  ład korporacyjny
            zarządzanie ryzykiem, polityka antykorupcyjna, cyberbez -  Świadomość sze ów i gości
            piecze stwo, audyty dostawców i partnerów .       W branży hotelarskiej, w kontekście zrównoważonego rozwoju,
              Widzimy, że działania te nabierają mocy i będą przyspieszać.  punktem wyjścia jest to, by obiekt był w stanie w sposób in-
            Warto więc już teraz się do tego przygotować.     nowacyjny zarządzać rosnącymi kosztami wody i energii, przy
              W latach 70. ubiegłego wieku termin  zrównoważony roz-  jednoczesnym poszanowaniu zasad etycznych i społecznych.
            w ó j ”  najczęściej pojawiał się w kontekście zmniejszających się   le zakres tematów związanych ze zrównowa onym rozwo-
            zasobów naturalnych i można było odnieść wrażenie, że jest  jem systematycznie się zwiększa. Z pewnością istotna jest
            on jedynie rodzajem postulatu społecznego. Obecnie staje się  tu świadomość osób zarządzających i to jakimi wartościami
            rozbudowaną koncepcją, do której odnoszą się m.in. strategie  one same kierują się w  yciu i biznesie.
            rozwoju państw, samorządów, firm i organizacji.    Kolejny aspekt to wzrost świadomości gości hotelowych,
              Dla biznesu kluczowy jest aspekt ekonomiczny, w którym  którzy poszukują miejsc ekologicznych i zrównoważonych.
            akcentuje się, że działania podejmowane przez firmy mają   zęsto są to osoby, które są w stanie zapłacić więcej, aby
            na celu nie tylko zaspokajanie obecnych potrzeb, ale także  uzyskać dostęp do usług i produktów ekologicznych. Rosnąca
            zabezpieczanie zasobów koniecznych dla kolejnych pokoleń.  popularność ekologicznych marek, np. kosmetycznych czy
                                                              spożywczych, wskazuje, że czynnik środowiskowy może stać
            Zrównowa ona turystyka                            się elementem przesądzającym o zakupie danego towaru.
            W kontekście turystyki pojawiło się hasło  zrównoważonej   Tak więc, choć do tej pory tematy związane ze społeczną
            turystki , które zostało sformułowane na  wiatowej Konfe-  odpowiedzialnością biznesu były najczęściej łączone z korpora-
            rencji na temat  równoważonej Turystyki w 1995 r. Dwa lata  cjami, obecnie będą musiały się z nimi zmierzyć także średnie
            pó niej Rada Europy, w zaproponowanym modelu turystyki  i małe firmy. Przed osobami zarządzającymi stoi zatem nowe

               			.SPA 
  . 
                                        SPA BIZNES -        &   
   
 & 	 

     | 21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26