Page 21 - Business_SPA_2023
P. 21
J est to opłacalne w wielu wymiarach moralnym, społecz-
nym i ekonomicznym. Kto jeszcze nie miał szansy, by się
o tym przekonać, zrobi to wkrótce, bowiem na rynku przy-
bywa marek, które postawiły na zrównoważony rozwój
M
i dzięki temu osiągają sukces. o równie ważne konieczność A
przedstawiania tzw. raportów niefinansowych o tym, na ile -K
firma jest zielona i odpowiedzialna społecznie, stanie się
w najbliższych latach wymogiem.
S t r a t e g i e k s p e r t z z a k r e s u k o m u n i k a c j i m a r e k ,
Nadciągają zmiany trener biznesu. ajmuje się doradztwem PR
dla branży hotelarskiej. d kilkunastu lat tworzy
Banki i instytucje finansowe coraz chętniej komunikują swoje również programy i strategie z zakresu społecznej
działania w zakresie zrównoważonego rozwoju. Nie jest to zwy- odpowiedzialności biznesu.
kła fanaberia, ale realna, biznesowa konieczność. uż wkrótce www.egop r.p l
kilka tysięcy polskich firm zobowiązanych będzie do tworzenia
raportów podsumowujących działania związane z ochroną
środowiska i sprawami społecznymi. Jest to związane z wpro- dla określonego regionu turystycznego, zawarła konkret-
wadzaniem strategii ES , która najpierw dotyczyć będzie ne zasady postępowania podkreślające ekologiczny aspekt
spółek giełdowych, następnie korporacji i du ych rm, zrównoważenia.
by potem zejść na poziom średnich i małych podmiotów. Na rynku unkcjonuje te , od co najmniej kilkunastu lat,
Sygnałem zachodzących zmian jest także fakt, że od 2019 roku termin zrównowa onego hotelarstwa , który uwypukla
na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych funkcjonuje rolę hotelarstwa w procesie odpowiedzialnego rozwoju.
indeks WIG-ESG spółek, które przestrzegają zasad społecznie Hotel bowiem jest miejscem wyjątkowym z uwagi na duży
odpowiedzialnego biznesu. Największe spółki takie raporty muszą przepływ gości (w tym kadry kierowniczej i osób publicznych)
składać już za rok 2022, podsumowując m.in. wpływ przedsię- ma do odegrania szczególną rolę.
biorstwa na środowisko, z uwzględnieniem jego przychodów oraz Obecnie w Polsce obowiązuje Strategia na rzecz Odpowie-
nakładów inwestycyjnych. W dalszej kolejności duże firmy obo- dzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 20 0 r.) ,
wiązywać będzie konieczność publikowania raportów za 2024 r. której celem jest tworzenie warunków dla wzrostu dochodów
na podstawie jednolitych unijnych standardów. mieszkańców Polski przy jednoczesnym wzroście spójno-
ści w wymiarze społecznym, ekonomicznym, środowisko-
ES co to takiego wym i terytorialnym , w której znajduje się także odniesie
Skrót ES oznacza E En ironment środowisko polityka do turystki, zakładające wzmocnienie innowacyjnej turystyki
środowiskowa, ilości emitowanych gazów cieplarnianych poprzez wspieranie przedsiębiorstw, organizacji i instytucji
i produkowanych odpadów oraz zu ywanej energii i wody oraz inicjatyw sektora turystyki, z poszanowaniem zasad
S Social społecze stwo polityka wynagrodze , ró norod- zrównoważonego rozwoju.
ności, kodeks etyczny o ernance ład korporacyjny
zarządzanie ryzykiem, polityka antykorupcyjna, cyberbez - Świadomość sze ów i gości
piecze stwo, audyty dostawców i partnerów . W branży hotelarskiej, w kontekście zrównoważonego rozwoju,
Widzimy, że działania te nabierają mocy i będą przyspieszać. punktem wyjścia jest to, by obiekt był w stanie w sposób in-
Warto więc już teraz się do tego przygotować. nowacyjny zarządzać rosnącymi kosztami wody i energii, przy
W latach 70. ubiegłego wieku termin zrównoważony roz- jednoczesnym poszanowaniu zasad etycznych i społecznych.
w ó j ” najczęściej pojawiał się w kontekście zmniejszających się le zakres tematów związanych ze zrównowa onym rozwo-
zasobów naturalnych i można było odnieść wrażenie, że jest jem systematycznie się zwiększa. Z pewnością istotna jest
on jedynie rodzajem postulatu społecznego. Obecnie staje się tu świadomość osób zarządzających i to jakimi wartościami
rozbudowaną koncepcją, do której odnoszą się m.in. strategie one same kierują się w yciu i biznesie.
rozwoju państw, samorządów, firm i organizacji. Kolejny aspekt to wzrost świadomości gości hotelowych,
Dla biznesu kluczowy jest aspekt ekonomiczny, w którym którzy poszukują miejsc ekologicznych i zrównoważonych.
akcentuje się, że działania podejmowane przez firmy mają zęsto są to osoby, które są w stanie zapłacić więcej, aby
na celu nie tylko zaspokajanie obecnych potrzeb, ale także uzyskać dostęp do usług i produktów ekologicznych. Rosnąca
zabezpieczanie zasobów koniecznych dla kolejnych pokoleń. popularność ekologicznych marek, np. kosmetycznych czy
spożywczych, wskazuje, że czynnik środowiskowy może stać
Zrównowa ona turystyka się elementem przesądzającym o zakupie danego towaru.
W kontekście turystyki pojawiło się hasło zrównoważonej Tak więc, choć do tej pory tematy związane ze społeczną
turystki , które zostało sformułowane na wiatowej Konfe- odpowiedzialnością biznesu były najczęściej łączone z korpora-
rencji na temat równoważonej Turystyki w 1995 r. Dwa lata cjami, obecnie będą musiały się z nimi zmierzyć także średnie
pó niej Rada Europy, w zaproponowanym modelu turystyki i małe firmy. Przed osobami zarządzającymi stoi zatem nowe
.SPA
.
SPA BIZNES - &
&
| 21