Page 25 - Business_SPA_2023
P. 25
eby zrozumieć dlaczego temat zrównoważonego rozwo-
ju jest ważny dla branży SPA, musimy sobie uzmysłowić,
że z tych usług korzystają przede wszystkim osoby
podróżujące, tzw. turyści wellness. Są to najczęściej
ludzie, którzy podczas wyjazdów cenią sobie różnego rodzaju A
aktywności poprawiające ich dobrostan. D
W ostatnich latach nasza re eksja nad tym jak żyjemy i po-
dróżujemy bardzo się rozwinęła. Z bada przeprowadzonych Prezes uropejskiej Fundacji Spa i współwłaściciel
w 202 roku przez największy na świecie serwis rezerwa- ForSpa Group. Doradztwem wellness & SPA zajmuje się
cyjny booking.com wynika, e 2 turystów uwa a, i od roku. est autorem wielu koncepcji SPA w hote
kluczowe jest, abyśmy działali tu i teraz na rzecz ochrony lach premium w Polsce, m.in. Ra els uropejski Warsaw,
naszej planety. Dlatego coraz częściej szukają oni w czasie he ridge Gallery otel Collection Wrocław, Głębo
czek ine Resort & Spa, remonti Ski & ike Resort.
wyjazdów zrównoważonych rozwiązań, które pozwolą im być www.spakonsulting.pl
bardziej uważnymi na te kwes e.
zym jest zrównowa ona turystka o możemy zatem zrobić, aby dostosować nasze obiekty
wiatowa Organizacja Turystyki ( NWTO) definiuje ją jako do wymagań współczesnego gościa Pierwszym etapem będą
turystykę, która w pełni uwzględnia swoje obecne i przyszłe działania sprzyjające środowisku i zmniejszjące negatywne
skutki gospodarcze, społeczne i środowiskowe, odpowiada- oddziaływanie na planetę.
jąc na potrzeby gości, przemysłu, środowiska i społeczności
przyjmujących . Zaczyna się od projektu
Termin zrównoważony najczęściej utożsamiamy z przy- Na etapie projektowania nowych obiektów SPA jedną z najważniej-
jazny dla środowiska . Możemy wymienić tu różne działa- szych kwes i są rozwiązania związane z wykorzystaniem energii.
nia na rzecz ochrony przyrody, związane z zastosowaniem Inwestorzy, którzy o tym nie pomyśleli, dzisiaj w czasach rosnących
odnawialnych ródeł energii, redukujące ślad węglowy itd. cen energii borykają się z utrzymaniem rentowności biznesów.
wiadomość ekologiczna jest niezbędna, ale musimy pamiętać, Okazuje się, że współczesne technologie dają nam dużo
że to tylko jeden z trzech filarów zrównoważonej turystyki, więcej możliwości w tym zakresie. dowodnili to architek-
która musi uwzględniać trzy obszary środowiskowy (ekolo- ci z biura K Holding, którzy zaprojektowali Wodny Park
giczny), ekonomiczny i społeczno-kulturowy. w ychach. Dziś jest to jedyny obiekt SPA w Polsce, a może
też na świecie, który wytwarza dwa razy więcej energii niż
o mówią liczby zużywa, a nadwyżki prądu i ciepła przekazuje do sieci ener-
zy rzeczywiście nasi goście są aż tak wyczuleni na te sprawy getycznej miasta. dało się to dzięki wykorzystaniu energii
Okazuje się, że tak. raportu booking.com wynika, że aż 1 produkowanej z biogazu, który jest efektem ubocznym pracy
podróżujących, czyli tych, którzy zatrzymują się w hotelach, pobliskiej oczyszczalni ścieków.
chce, by ich wyjazdy były bardziej odpowiedzialne. Wśród użycie energii na hali basenowej udało się ograniczyć dzięki
priorytetów, które najczęściej wymieniają są świetlikowi dachowemu w kształcie fali, który wykonano z folii
segregacja śmieci i recykling (49 ) ETFE. Nie tylko doświetla on halę, ale też pozwala na opalanie
ograniczenie marnowania jedzenia (42 ) się, również w zimowe dni.
ograniczenie używania jednorazowych butelek z plas ku ( ). o chyba jedyny kryty basen, na którym zaleca się ko
Aż 7 z nich chętniej wybierze takie miejsce pobytu, gdzie rzystanie z kremów do opalania przez cały rok śmieje się
będą wdrażane praktyki sprzyjające środowisku i lokalnej architekt Andrzej Truszczyński, współprojektant obiektu.
społeczności. Prawie tyle samo (72 ) uważa, że firmy świad- Taki świetlik daje też możliwość rozwoju żywej roślinności
czące usługi dla turystów powinny oferować więcej rozwiązań
z zakresu zrównoważonego rozwoju. I tylko jedna trzecia ( )
twierdzi, że w czasie wyjazdów wypoczynkowych nie należy
się przejmować takimi problemami.
Jednak świadomość zrównowa onego rozwoju wśród
konsumentów nie ogranicza się wyłącznie do wpływu
na środowisko. Zwracają te uwagę na kwes e związane
z pozostałymi dwoma larami społecznym i ekonomicz- y h
c
nym. Aż 84 respondentów oczekuje poszanowania dzie- y T
k
dzictwa kulturowego i chce, żeby z rozwoju ekonomicznego r a P
wynikającego z turystki równomiernie czerpało całe społe- y n
czeństwo (7 ). Pragną też autentycznych doświadczeń, d o
które są oparte na lokalnej kulturze. . W t
o
f
.SPA
.
SPA BIZNES - &
&
| 25