Page 25 - Business_SPA_2023
P. 25

eby zrozumieć dlaczego temat zrównoważonego rozwo-
                  ju jest ważny dla branży SPA, musimy sobie uzmysłowić,
                  że z tych usług korzystają przede wszystkim osoby
             podróżujące, tzw. turyści wellness. Są to najczęściej
            ludzie, którzy podczas wyjazdów cenią sobie różnego rodzaju   A
            aktywności poprawiające ich dobrostan.              D

              W ostatnich latach nasza re eksja nad tym jak żyjemy i po-
            dróżujemy bardzo się rozwinęła. Z bada  przeprowadzonych   Prezes  uropejskiej Fundacji Spa i współwłaściciel
            w 202  roku przez największy na świecie serwis rezerwa-  ForSpa Group. Doradztwem wellness & SPA zajmuje się
            cyjny booking.com wynika,  e  2  turystów uwa a, i    od      roku.  est autorem wielu koncepcji SPA w hote

            kluczowe jest, abyśmy działali tu i teraz na rzecz ochrony   lach premium w Polsce, m.in. Ra els  uropejski Warsaw,
            naszej planety. Dlatego coraz częściej szukają oni w czasie    he  ridge  Gallery  otel Collection Wrocław, Głębo
                                                                czek  ine Resort & Spa,  remonti Ski &  ike Resort.
            wyjazdów zrównoważonych rozwiązań, które pozwolą im być   www.spakonsulting.pl
            bardziej uważnymi na te kwes e.

             zym jest zrównowa ona turystka                     o możemy zatem zrobić, aby dostosować nasze obiekty

             wiatowa Organizacja Turystyki ( NWTO) definiuje ją jako  do wymagań współczesnego gościa  Pierwszym etapem będą
             turystykę, która w pełni uwzględnia swoje obecne i przyszłe  działania sprzyjające środowisku i zmniejszjące negatywne
            skutki gospodarcze, społeczne i środowiskowe, odpowiada-  oddziaływanie na planetę.
            jąc na potrzeby gości, przemysłu, środowiska i społeczności
            przyjmujących .                                   Zaczyna się od projektu
              Termin  zrównoważony  najczęściej utożsamiamy z  przy-  Na etapie projektowania nowych obiektów SPA jedną z najważniej-
            jazny dla środowiska . Możemy wymienić tu różne działa-  szych kwes i są rozwiązania związane z wykorzystaniem energii.

            nia na rzecz ochrony przyrody, związane z zastosowaniem  Inwestorzy, którzy o tym nie pomyśleli, dzisiaj   w czasach rosnących
            odnawialnych  ródeł energii, redukujące ślad węglowy itd.  cen energii   borykają się z utrzymaniem rentowności biznesów.
             wiadomość ekologiczna jest niezbędna, ale musimy pamiętać,   Okazuje się, że współczesne technologie dają nam dużo
            że to tylko jeden z trzech filarów zrównoważonej turystyki,  więcej możliwości w tym zakresie.  dowodnili to architek-

            która musi uwzględniać trzy obszary  środowiskowy (ekolo-  ci z biura  K Holding, którzy zaprojektowali Wodny Park
            giczny), ekonomiczny i społeczno-kulturowy.       w  ychach. Dziś jest to jedyny obiekt SPA w Polsce, a może
                                                              też na świecie, który wytwarza dwa razy więcej energii niż
             o mówią liczby                                   zużywa, a nadwyżki prądu i ciepła przekazuje do sieci ener-
             zy rzeczywiście nasi goście są aż tak wyczuleni na te sprawy   getycznej miasta.  dało się to dzięki wykorzystaniu energii
            Okazuje się, że tak.   raportu booking.com wynika, że aż  1   produkowanej z biogazu, który jest efektem ubocznym pracy
            podróżujących, czyli tych, którzy zatrzymują się w hotelach,  pobliskiej oczyszczalni ścieków.
            chce, by ich wyjazdy były bardziej odpowiedzialne. Wśród    użycie energii na hali basenowej udało się ograniczyć dzięki
            priorytetów, które najczęściej wymieniają są      świetlikowi dachowemu w kształcie fali, który wykonano z folii
               segregacja śmieci i recykling (49 )            ETFE. Nie tylko doświetla on halę, ale też pozwala na opalanie
               ograniczenie marnowania jedzenia (42 )         się, również w zimowe dni.
               ograniczenie używania jednorazowych butelek z plas  ku (   ).     o chyba jedyny kryty basen, na którym zaleca się ko
              Aż 7   z nich chętniej wybierze takie miejsce pobytu, gdzie  rzystanie z kremów do opalania przez cały rok   śmieje się
            będą wdrażane praktyki sprzyjające środowisku i lokalnej  architekt Andrzej Truszczyński, współprojektant obiektu.
            społeczności. Prawie tyle samo (72 ) uważa, że firmy świad-  Taki świetlik daje też możliwość rozwoju żywej roślinności

            czące usługi dla turystów powinny oferować więcej rozwiązań
            z zakresu zrównoważonego rozwoju. I tylko jedna trzecia (   )
            twierdzi, że w czasie wyjazdów wypoczynkowych nie należy
            się przejmować takimi problemami.
              Jednak świadomość zrównowa onego rozwoju wśród
            konsumentów nie ogranicza się wyłącznie do wpływu
            na środowisko. Zwracają te  uwagę na kwes e związane


            z pozostałymi dwoma  larami  społecznym i ekonomicz-                                              y  h
                                                                                                              c
            nym. Aż 84  respondentów oczekuje poszanowania dzie-                                              y   T
                                                                                                              k
            dzictwa kulturowego i chce, żeby z rozwoju ekonomicznego                                          r  a   P
            wynikającego z turystki równomiernie czerpało całe społe-                                         y  n
            czeństwo (7  ). Pragną też autentycznych doświadczeń,                                             d  o
            które są oparte na lokalnej kulturze.                                                             . W  t
                                                                                                              o
                                                                                                              f
               			.SPA 
  . 
                                        SPA BIZNES -        &   
   
 & 	 

     | 25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30