Page 23 - Business_SPA_2023
P. 23
wody, pompy ciepła, termoizolacja budynku. Ekologiczne Warto w tym miejscu przytoczyć wyniki cyklicznych badań
wyposażenie np. meble, użyte materiały, systemy elek- społecznej odpowiedzialności biznesu, przeprowadzanych
trycznego dostępu, żarówki energooszczędne. przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu Menedżerowie
Budowanie świadomości wśród gości, np. wymiana ręczników SR (raportcsr.pl), w którym respondenci wskazali na liczne
tylko na życzenie, zwracanie się do gości z prośbą o oszczę- korzyści płynące z wdrażania SR w firmach. ako kluczowe
dzanie wody, informowanie o podejmowanych w hotelu podają zwiększenie rozpoznawalności marki, pozytywny
działaniach prospołecznych. wpływ na motywację pracowników i podniesienie świado-
Dbałość o zieleń w okolicach hotelu i systematyczne dzia- mości w zakresie etyki, poprawę relacji ze społecznościami
łania mające na celu poprawę jej stanu. równoważone lokalnymi, podniesienie poziomu zaufania klientów do firmy.
menu w kuchni i SPA, wykorzystanie marek z ekologicznymi Nie tylko więc otoczenie hotelu korzysta na działaniach
certyfikatami. społecznych. Są one niezwykle wartościowe również dla
Edukacja ekologiczna pracowników, m.in. przemyślane in- budowania silnej marki. Przede wszystkim kreują pozy-
westycje w ich rozwój, programy wyrównujące szanse osób tywny wizerunek odpowiedzialnego, zaanga owane-
niepełnosprawnych, równouprawnienie płci, wielopokolenio- go pracodawcy, wartościowego partnera biznesowego
we zespoły działania z zakresu wolontariatu pracowniczego, i zrównowa onej rmy, która chce mieć pozytywny wpływ
które polegają na dobrowolnej pracy personelu na rzecz na swoje otoczenie.
określonej instytucji czy akcji, które mogą też być doskonałym
sposobem na integrację pracowników wokół istotnej idei. Znaczenie świadomości
Skupienie uwagi na lokalnej społeczności korzystanie z miej- moich osobistych doświadczeń w ramach kilkunastoletniej
scowych zasobów ludzkich i z produktów wytworzonych współpracy z hotelami wynika, że efektywne wdrażanie po-
przez lokalnych mieszkańców, wspieranie szkół, domów lityki zrównoważonego rozwoju zależy w znacznej mierze
dziecka, przedszkoli itp. od świadomości właścicieli i osób zarządzających. i bardziej
Stosowanie uczciwych praktyk w zakresie marke ngu, ale świadomi, nowocześni, patrzący długofalowo na rozwój, coraz
także w zakresie umów, informacji i edukacji. częściej stają się liderami takich zmian. Bazą nowoczesnego
przywództwa są bowiem nie tylko kwali kacje i konkretna
Społeczna odpowiedzialność biznesu wiedza osób zarządzających, ale w znacznie większym
uż ponad dekadę temu Michael Porter, ekonomista stopniu charakter i yciowe doświadczenia oraz wartości,
i światowej sławy ekspert w dziedzinie strategii organi- jakimi dane osoby kierują się w yciu.
zacji pisał o tzw. wartości wspólnej. Według niego rmy, Dziś lider to znacznie więcej niż tylko osoba zarządzająca
które koncentrują się tylko na maksymalizacji zysku zespołem. Bycie liderem to bardziej postawa życiowa oparta
są słabsze od tych społecznie zaanga owanych, które na wartościach, wśród których społeczny aspekt działalności
swoją rynkową przewagę budują tak e dzięki włączaniu jest niezwykle ważny. eżeli lider zainteresuje się tematem
się w projekty opłacalne, ale równocześnie budujące zrównoważonego rozwoju i uzna go za wartość, sam stanie
wartość społeczną. Od tego czasu powstało wiele analiz się przykładem zainspiruje i stworzy wizję. Będzie zachę-
wykazujących, że klienci będą coraz więcej czasu poświęcali cać cały zespół do podejmowania nowych wyzwań w tym
na sprawdzanie wpływu, jaki marki wywierają na swoje zakresie, da też taktyczne wsparcie. Bo wie, że stworzenie
otoczenie. Dziś wiemy też, że firmy zaangażowane są bar- strategii działań społecznie odpowiedzialnych to ważny krok
dziej odporne na kryzysy. w rozwoju każdej firmy.
.SPA
.
SPA BIZNES - &
&
| 23