Page 56 - Business_SPA_2023
P. 56
7 . Nie kontrolujemy
Ostatnim etapem wdrożenia i funkcjonowania procedur
zabiegowych jest kontrola. o miesięczna inwentaryzacja
wykaże czy ilości preparatów, które zostały zużyte pokrywają
się z tym, co wykazuje raport sprzedaży usług. SPA to nie
apteka, więc uwzględnijmy w wyliczeniach margines błędu
lub zniszczenie materiałów.
Nie zachęcam do co miesięcznego obciążania terapeutów
za każdy mililitr kremu czy olejku. ednak kontrolowanie tych
wartości daje nam transparentny obraz pracy grupowej tera-
peutów i ich stosunku do wartości produktów. Przy dużej ilości
zabiegów i pracowników niegospodarne zachowanie może
znacząco podnieść koszty zabiegów, co obniży rentowność
działalności. Bardzo ważnym elementem kontroli kosztów
jest ciągłe uświadamianie zespołów co do znaczenia kontroli
Prawidłowa kalkulacja kosztów i jego wpływu na zysk firmy i premie pracownicze.
i kontrola kosztw 8 . Nie sterujemy sprzeda ą
to gwarancja rentownoci Gdy wykonamy już stosowne obliczenia dotyczące rentowno-
ści poszczególnych usług, zauważymy, że tak samo rentowne
będzie wykonanie zabiegu, który trwa 0 minut, a jego cena
to 250 zł, jak i 90-minutowego, którego cena to 90 zł. Gdy
terapeuci są wynagradzani prowizyjnie od ceny zabiegu, z ich
5 . le ustalamy proporcje kosztów perspektywy najlepiej jest sprzedawać najdroższe zabiegi, gdyż
do ceny czym większy obrót wypracują tym większą prowizję otrzymają.
Koszt zabiegu to nie tylko przypisany do niego kosmetyk, Nie zawsze jednak najdroższe może być najbardziej ren-
lecz również koszt materiałów jednorazowych, takich jak towne lub korzystne w danym momencie dla firmy. Dlatego
np. bielizna jednorazowa, waciki, chusteczki, folie itp. oraz tak ważne jest, abyśmy świadomie kalkulowali zabiegi i ste-
koszt prania ręczników. rowali sprzedażą, a nie narzekali, że coś się nie sprzedaje .
Przyjmijmy uśrednioną wartość jednorazówek na zabieg Nic samo się nie sprzedaje Najbardziej genialny produkt
i dodajmy ją do kosztów kosmetyków. ączna wartość kosztów lub usługa zawsze potrzebuje promocji, co oczywiście nie
kosmetyków oraz materiałów jednorazowych nie powinna jest jednoznaczne z obniżaniem ceny. Promowanie usługi
przekraczać 25- 0 ceny ne o zabiegu. nając procentowy to wyróżnienie jej spośród całej oferty przez przekaz wizualny,
udział kosztów zabiegowych, wiemy jakich rabatów możemy głosowy i zapachowy. Bo usługi SPA są bardzo sensualne.
udzielać stałym klientom, grupom lub podczas ewentualnych Wykorzystajmy więc plakat, ekran telewizyjny, tester stand
promocji lub wyprzedaży. z produktem, zapach. Trzeba wyszkolić terapeutów, by każ-
dy znał ofertę promocyjną i umiał przekazać to każdemu
6 . Nie stosujemy księgi procedur klientowi. Promocje musimy planować z wyprzedzeniem.
zabiegowych Tę ofertę warto komunikować w restauracji, windzie, pokoju
Gdy znamy już prawdziwe ilości i koszty zużycia kosmetyków, hotelowym, bawialni dla dzieci i we wszystkich pozostałych
wprowad my księgę procedur, które określą nie tylko przebieg wspólnych przestrzeniach.
zabiegu i kolejność nakładania preparatów, lecz również ile
gramów lub mililitrów należy użyć. Następnie przygotujmy
takie wyposażenie gabinetów, aby każdy terapeuta mógł od-
mierzyć ilość pobranego kosmetyku do masażu lub zabiegu.
Ryzykownym jest np. nalewanie oleju do masażu z dużego
opakowania bezpośrednio do podgrzewacza. eżeli terapeuta
naleje za dużo oleju, to po zakończonym masażu musi go
wylać, bo nie wolno użyć go dla następnego klienta. 10 ml
straty na jednym masażu, przy 10 wykonanych masażach daje
wielkość 100 ml. Po 10 dniach strata wynosi już 1 litr. redni
koszt 1 litra dobrego oleju to 150 zł. A jeżeli SPA wykonuje
więcej niż 10 masaży dziennie, straty mogą przekroczyć nawet
tysiąc złotych.
56 | SPA BIZNES - &
&
.SPA
.
.SPA
.
SPA BIZNES - &
&
| 57