Page 56 - Business_SPA_2023
P. 56

7 . Nie kontrolujemy
                                                              Ostatnim etapem wdrożenia i funkcjonowania procedur
                                                              zabiegowych jest kontrola.  o miesięczna inwentaryzacja
                                                              wykaże czy ilości preparatów, które zostały zużyte pokrywają
                                                              się z tym, co wykazuje raport sprzedaży usług. SPA to nie
                                                              apteka, więc uwzględnijmy w wyliczeniach margines błędu
                                                              lub zniszczenie materiałów.
                                                                Nie zachęcam do co miesięcznego obciążania terapeutów
                                                              za każdy mililitr kremu czy olejku.  ednak kontrolowanie tych
                                                              wartości daje nam transparentny obraz pracy grupowej tera-
                                                              peutów i ich stosunku do wartości produktów. Przy dużej ilości
                                                              zabiegów i pracowników niegospodarne zachowanie może
                                                              znacząco podnieść koszty zabiegów, co obniży rentowność
                                                              działalności. Bardzo ważnym elementem kontroli kosztów
                                                              jest ciągłe uświadamianie zespołów co do znaczenia kontroli
       Prawidłowa kalkulacja                                  kosztów i jego wpływu na zysk firmy i premie pracownicze.
       i kontrola koszt†w                                     8 . Nie sterujemy sprzeda ą

       to gwarancja rentowno‰ci                               Gdy wykonamy już stosowne obliczenia dotyczące rentowno-
                                                              ści poszczególnych usług, zauważymy, że tak samo rentowne
                                                              będzie wykonanie zabiegu, który trwa  0 minut, a jego cena
                                                              to 250 zł, jak i 90-minutowego, którego cena to  90 zł. Gdy
                                                              terapeuci są wynagradzani prowizyjnie od ceny zabiegu, z ich
            5 .  le ustalamy proporcje kosztów                perspektywy najlepiej jest sprzedawać najdroższe zabiegi, gdyż
            do ceny                                           czym większy obrót wypracują tym większą prowizję otrzymają.
            Koszt zabiegu to nie tylko przypisany do niego kosmetyk,   Nie zawsze jednak najdroższe może być najbardziej ren-
            lecz również koszt materiałów jednorazowych, takich jak   towne lub korzystne w danym momencie dla firmy. Dlatego
            np. bielizna jednorazowa, waciki, chusteczki, folie itp. oraz   tak ważne jest, abyśmy świadomie kalkulowali zabiegi i ste-
            koszt prania ręczników.                           rowali sprzedażą, a nie narzekali, że coś  się nie sprzedaje .
              Przyjmijmy uśrednioną wartość  jednorazówek  na zabieg   Nic samo się nie sprzedaje  Najbardziej genialny produkt
            i dodajmy ją do kosztów kosmetyków.  ączna wartość kosztów   lub usługa zawsze potrzebuje promocji, co oczywiście nie
            kosmetyków oraz materiałów jednorazowych nie powinna   jest jednoznaczne z obniżaniem ceny. Promowanie usługi
            przekraczać 25- 0  ceny ne o zabiegu.  nając procentowy   to wyróżnienie jej spośród całej oferty przez przekaz wizualny,
            udział kosztów zabiegowych, wiemy jakich rabatów możemy   głosowy i zapachowy. Bo usługi SPA są bardzo sensualne.
            udzielać stałym klientom, grupom lub podczas ewentualnych   Wykorzystajmy więc plakat, ekran telewizyjny, tester stand
            promocji lub wyprzedaży.                          z produktem, zapach. Trzeba wyszkolić terapeutów, by każ-
                                                              dy znał ofertę promocyjną i umiał przekazać to każdemu
            6 . Nie stosujemy księgi procedur                 klientowi. Promocje musimy planować z wyprzedzeniem.
            zabiegowych                                       Tę ofertę warto komunikować w restauracji, windzie, pokoju
            Gdy znamy już prawdziwe ilości i koszty zużycia kosmetyków,   hotelowym, bawialni dla dzieci i we wszystkich pozostałych
            wprowad my księgę procedur, które określą nie tylko przebieg   wspólnych przestrzeniach.
            zabiegu i kolejność nakładania preparatów, lecz również ile
            gramów lub mililitrów należy użyć. Następnie przygotujmy
            takie wyposażenie gabinetów, aby każdy terapeuta mógł od-
            mierzyć ilość pobranego kosmetyku do masażu lub zabiegu.
            Ryzykownym jest np. nalewanie oleju do masażu z dużego
            opakowania bezpośrednio do podgrzewacza.  eżeli terapeuta
            naleje za dużo oleju, to po zakończonym masażu musi go
            wylać, bo nie wolno użyć go dla następnego klienta. 10 ml
            straty na jednym masażu, przy 10 wykonanych masażach daje
            wielkość 100 ml. Po 10 dniach strata wynosi już 1 litr.  redni
            koszt 1 litra dobrego oleju to 150 zł. A jeżeli SPA wykonuje
            więcej niż 10 masaży dziennie, straty mogą przekroczyć nawet
            tysiąc złotych.


         56 | SPA BIZNES -        &   
   
 & 	 

                                            			.SPA 
  . 
                          			.SPA 
  . 
                                        SPA BIZNES -        &   
   
 & 	 

     | 57
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61