BANER Perfect SPA Awards 2021 Glosuj Hotel SPA

HOTEL SPA czy HOTEL ZE SPA – różnica jest ogromna

Sopotorium Medical Resort

Hotel SPA czy hotel ze SPA – na czym polega różnica? Jak odróżnić prawdziwy hotel SPA od takiego, który jedynie wykorzystuje modne hasło SPA do promocji usług, które ze SPA mają niewiele wspólnego.

Tekst: Robert Węglarz

W Polsce era SPA rozpoczęła się wraz z początkiem drugiego millenium. Wtedy to powstały pierwsze obiekty o tym charakterze –‒ hotele: Dr Irena Eris, Farmona, Afrodyta, Bryza, Warszawianka, Magellan, Anders. Większoœść z nich, dzięki wizjonerskiemu myśœleniu właœścicieli, zyskiwała profil SPA przy okazji przebudowy istniejących obiektów.

W kolejnych dziesięciu latach znaczna częœść nowo otwieranych hoteli wyposażana była w mniej lub bardziej rozbudowaną strefę SPA. Minimum to basen i jacuzzi oraz gabinet zabiegowy, maksimum –‒ ogromne przestrzenie „mokre” i dziesiątki sprofilowanych gabinetów. W efekcie bardzo wiele hoteli ma dzisiaj w swojej nazwie słowo „SPA” lub „wellness”. Jednak czy „hotel SPA” to to samo co „hotel ze SPA”?

HOTEL SPA JAKO PRZEMYŚLANA KONCEPCJA

Z pozoru wydawać się może, iż to tylko gra słów. Jednak analizując to zagadnienie uœświadamiamy sobie, iż są to dwa zupełnie odmienne obiekty. W przypadku hotelu „ze SPA”, częśœć SPA stanowi tylko dodatek do podstawowej oferty, czyli noclegów, bankietów, konferencji, wesel.

Mianem „hotelu SPA” powinno się okreœślać te miejsca, w których człowiek może poddać się zabiegom przywracającym harmonię zarówno ciału, jak i duszy. SPA bowiem to cała filozofia i przemyœślana koncepcja, a nie tylko oferta pojedynczych usług czy, dobranych często przypadkowo, zabiegów estetycznych. To także sposób traktowania klienta, spędzania czasu wolnego, harmonijny układ całego dnia.

W hotelach SPA cała działalnoœść podporządkowana powinna być filozofii SPA. Podstawą usług i celem pobytu są zabiegi, a nocleg i gastronomia to tylko dopełnienie. Nie ma tu miejsca na głośœne imprezy integracyjne czy okolicznoœściowe, których charakter drastycznie odbiega od filozofii wypoczynku.

SPA powinno być miejscem, w którym œświadczy się usługi służące nie tyle czystoœści i urodzie, ale poprawie naszej kondycji, uwzględniające potrzebę relaksu i dobrego samopoczucia. Według definicji ISPA (International SPA Assotiation) ośœrodek SPA to „miejsce, w którym klient odczuwa generalne poczucie dobrobytu osobistego, dzięki gamie usług służących odnowie umysłu, ciała i duszy”.

Z terminem „SPA” nierozerwalnie łączy się pojęcie „wellness”, które jest często używane zamiennie. Jednak właœściwie rozumiany wellness to coœś więcej niż tylko zabiegi. To filozofia życia, która odnosi się do sfery uczuć, zmysłów oraz odczuć i potrzeb w zakresie bardzo zindywidualizowanym.

Fałszywe SPA

W Polsce stosunkowo szybko roœśnie liczba obiektów, które posiadają rozbudowane zaplecze odnowy biologicznej.

Niestety, jest to wzrost tyle szybki, co chaotyczny. Większośœć inwestorów jest przekonana, że sam fakt posiadania usług z zakresu odnowy biologicznej i SPA zagwarantuje rynkowy sukces. Nic bardziej mylnego. Powstają różnego rodzaju obiekty oferujące usługi z tego zakresu. Mamy więc Medical SPA, SPA dla kobiet, SPA dla mężczyzn, Baby SPA, Resort SPA, Destination SPA, Dental SPA, Mineral SPA, Day SPA, a nawet ŒŚlubne SPA czy SPA Konferencyjne. Stosowana terminologia wynika jednak bardziej z chęci wyróżnienia się, niż z rzeczywistych uwarunkowań obszaru SPA, który jest (powinien być) dostosowany do oczekiwań klienta, do którego kierowana jest oferta danego obiektu.

Zdarzają się sytuacje (wcale nierzadkie), że wiele obiektów niewiele ma wspólnego z komunikowaną przez siebie ideą SPA. Niektórym menadżerom z pomocą przychodzą wymagający gośœcie, którzy poprzez swoje uwagi wskazują braki czy niedociągnięcia. Dla jednych będą to cenne wskazówki, dla innych –‒ opinie trudnego i zmanierowanego klienta. Szwajcarzy, którzy mają ogromne doœświadczenie w tego typu usługach, okreśœlają takie hotele mianem „fałszywych hoteli wellness”, a to dla tego, że korzystają z hasła SPA, ale nie zapewniają ani kompleksowej oferty produktów i usług, ani też nie dysponują odpowiednim wyposażeniem.

PRZYJACIELE DOMU W HOTELU SPA

Specyfiką obiektów SPA jest wydłużony pobyt goœści w porównaniu do hotelarstwa tradycyjnego, gdzie śœredni pobyt wynosi 2 noce. W hotelach SPA gośœcie spędzają 3-6 dni, a w hotelach o profilu medycznym, przypominających luksusowe sanatorium, nawet dwa tygodnie. To właœśnie w takich hotelach szczególnego znaczenia nabierają tak różnorodne elementy, jak: jakośœć gastronomii i układ funkcjonalny pomieszczeń oraz wyposażenie, ale także atmosfera, jakoœść obsługi, gośœcinnoœść, kontakt z gośœciem i jego poczucie komfortu. Znaczenie tych elementów jest tak różne, jak oczekiwania i potrzeby poszczególnych goœści.

Dlatego wydaje się, że najbliższe lata rynku SPA to nieuchronna specjalizacja usług i ofert dedykowanych do precyzyjnie okreœślonych grup klientów, którzy będą coraz bardziej œświadomi i wymagający i będą oczekiwać zaspokojenia swoich konkretnych potrzeb.

Kluczowym elementem sukcesu stają się więc, obok materialnych czynników œświadczenia usług, postawa i kwalifikacje personelu. Ponieważ goœście przyjeżdżają po wrażenia oraz regenerację i wypoczynek, sprostać ich oczekiwaniom można tylko dzięki właśœciwej atmosferze, otwartośœci, naturalnej serdecznośœci i odpowiednim relacjom, jakie towarzyszą œświadczeniu usług SPA i wellness. Entuzjazm gospodarzy przenosi się wówczas na goœści, powodując, iż czują się oni rozpieszczani, traktowani jak przyjaciele domu i chętnie wracają. A przecież o to właœśnie chodzi, by goœście wracali do SPA z przyjemnoœścią i przekonaniem, że czeka na nich komfortowy (rozumiany nie tylko jako wysokoœść rachunku!) pobyt.

Robert Węglarz – Konsultant i ekspert hotelowy, trener biznesu i szkoleniowiec z 27-letnim doświadczeniem, właściciel firmy szkoleniowo-doradczej Alchemia Hotelarstwa. www.alchemia-hotelarstwa.pl

Mimo że Wietnam na obecnej mapie SPA nie zajmuje ważnej pozycji, to biorąc pod uwagę dynamikę rozwoju i ambicje mieszkańców, już wkrótce kraj ten może stanąć w szranki z Tajlandią i Indonezją.
Położony u stóp góry Jastrzębicy, nowootwarty, czterogwiazdkowy Hotel Żywiecki Medical SPA & Sport łączy w sobie nowoczesny design, inspirujące elementy folkloru Żywiecczyzny oraz poziom usług rodem z najlepszych kurortów uzdrowiskowych Europy.
O sukcesie SPA, dobrej atmosferze i znaczeniu hotelowej kuchni - z Dyrektorem Generalnym Hotelu Bryza Resort & SPA w Juracie, Krzysztofem Dubrow, rozmawia Monika Polasik.
Każdy z nas lubi być otoczony opieką w indywidualny sposób, zwłaszcza w SPA –‒ miejscu, które kojarzy nam się z ukojeniem i relaksem. Tego można być pewnym w pienińskim NoName Luxury Hotel & SPA.
reklama

Społeczność

reklama

Perfect SPA Awards

logo

Redakcja
tel.: +48 886 606 054
redakcja@SPAeden.pl

Redaktor Naczelna:
Katarzyna Sołtyk
k.soltyk@semana.pl

Społeczność

© 2021 Spaeden All Rights Reserved.Design & Development by Conor