fbpx

Trendy wellness 2023 w Polsce i na świecie

Wellness jest dziś ważniejszy niż kiedykolwiek wcześniej. Wiele trendów, które obserwowaliśmy w czasach pandemii, nadal obowiązuje, ale pojawiają się też nowe, wśród których na pierwszy plan wysuwa się zrównoważony rozwój we wszystkich dziedzinach życia.

Opinie ekspertów zebrała: Katarzyna Sołtyk

Wellness jest dziś ważniejszy niż kiedykolwiek wcześniej. Wiele trendów, które obserwowaliśmy w czasach pandemii (PATRZ: Trendy wellness 2022), takich jak dbanie o odporność, zdrowie i relacje oraz powrót do natury i uzdrowisk, nadal obowiązuje. Ale pojawiają się też nowe, wśród których na pierwszy plan wysuwa się zrównoważony rozwój w domu, w pracy, w życiu i oczywiście w SPA. Czas pokaże, czy to chwilowa moda, czy może wreszcie poszliśmy po rozum do głowy i wreszcie przestaniemy siać wokół siebie spustoszenie.

 

Zrównoważony rozwój i ekologia mają znaczenie

Obserwujemy wyraźny wzrost świadomości gości salonów kosmetycznych, hoteli i day SPA (a trend ten z dnia na dzień będzie się nasilał). Poszukują oni miejsc ekologicznych i zrównoważonych oraz firm dbających o środowisko i gwarantujących produkty powstałe w sposób etyczny. Często są to osoby, które są w stanie zapłacić więcej, aby uzyskać dostęp do usług i produktów zgodnych z ich przekonaniami. Rosnąca popularność ekologicznych marek, np. kosmetycznych czy spożywczych, wskazuje, że czynnik ten może stać się elementem przesądzającym o wyborze miejsca na wyjazd wellness czy zakupie towaru.

Dlatego wdrażana przez firmy, marki i obiekty SPA & wellness polityka zrównoważonego rozwoju to już nie moda czy fanaberia, lecz wizerunkowa konieczność. Według badań Gallupa z 2021 roku, aż 94% konsumentów deklaruje, że woli korzystać z usług i produktów firm dbających o środowisko.Tak bliskie naturze hotele SPA mają do odegrania dodatkową, niezwykle ważną rolę – edukacyjną.

trendy wellness 2023 fotowoltaika

 

Zielone Miasta Europy

2023 to ostatni rok funkcjonowania trzyletniej kampanii More Green Cities for Europe, czyli Zielone Miasto Europy, finansowanej z funduszy unijnych. Jej celem jest kształtowanie proekologicznej świadomości oraz zazielenianie przestrzeni zurbanizowanych – dla dobra społeczności, środowiska, klimatu, a także na rzecz rozwoju gospodarczego aglomeracji.

Zielone Miasta to przyjazne miasta, zdrowsi mieszkańcy i wyższa jakość życia. W otoczeniu roślin pacjenci znacznie szybciej wracają do zdrowia, mieszkańcy osiedli rzadziej korzystają z placówek służby zdrowia, a pracownicy firm czują się szczęśliwsi. Ponadto parki zlokalizowane w miastach zachęcają ludzi do ćwiczeń i relaksu, co również wpływa na poprawę ich zdrowia. Dlatego mamy nadzieję, że ostatni rok kampanii to tak naprawdę dopiero początek budowania nowej, zielonej rzeczywistości, a włodarze miast, dbając o szczęście i zdrowie swoich mieszkańców, zamienią powszechną „betonozę” w miejskie oazy zieleni. W grę wchodzi przecież życie nawet 70% światowej populacji – tyle bowiem zgodnie z przewidywaniami ma zamieszkiwać obszary miejskie w połowie obecnego stulenia.

trendy wellness 2023 zielone miasta europy

 

Technologie wearables

Dużo się mówi o metaversie, ale zanim wirtualna rzeczywistość wyjdzie poza ramy gier, dotrze pod strzechy i wkroczy do naszego codziennego życia minie jeszcze wiele czasu. Tymczasem technologie wearables już z nami są i z dnia na dzień rozwijają się coraz bardziej. To tzw. urządzenia ubieralne, czyli ubrania i akcesoria zaopatrzone w komputery i zaawansowane technologie elektroniczne. Zaczęło się od opasek liczących kroki. Dzisiejsze urządzenia mierzą puls, ciśnienie, poziom tlenu we krwi, poziom stresu, liczbę spalonych kalorii, liczbę i tempo zrobionych kroków, przebyty dystans, długość i jakość snu i wiele więcej. Dbają o nasze zdrowie, sen, dobre samopoczucie i tężyznę fizyczną. Są wykorzystywane w sporcie, outdoorze, fitnessie i codziennej kontroli zdrowia, a te najbardziej zaawansowane – również w medycynie i wojsku.

trendy wellness 2023 technologia wearables

 

Edukacja żywieniowa

Wiadomo, że „jesteś tym, co jesz”. Ludzie chcą poprawiać swoje zdrowie, dlatego edukacja żywieniowa staje się coraz bardziej popularna. Coraz częściej obiekty SPA, fitness i wellness rozszerzają swoją ofertę o warsztaty z wykwalifikowanym dietetykiem lub przygotowują dla nich profesjonalne materiały edukacyjne. Wiedza daje nam siłę, ale w zalewie powierzchownych i bezmyślnie powielanych informacji, często trudno zdecydować, którym źródłom warto zaufać. Edukacja to doskonały sposób na budowanie zaufania konsumentów poprzez oferowanie wiarygodnej i rzetelnej wiedzy oraz porad.

trendy wellness 2023 edukacja zywieniowa

 

Personalizacja dobrostanu i usług

W obiektach SPA & wellness już nie wystarczy pakiet „przyjaciółki w SPA”. Przyjaciółki mogą mieć bowiem 20, 30, 50 czy 70 lat, a każda z tych grup wiekowych ma zupełnie inne potrzeby. Co więcej, każda kobieta ma inne wymagania – jedna ma trądzik młodzieńczy, druga nadwagę, a trzecia menopauzę. Świadomi swoich potrzeb klienci coraz częściej oczekują spersonalizowanego zdrowia i dobrego samopoczucia, dostosowanego nie tylko do płci, grupy wiekowej czy społecznej, ale do indywidualnych potrzeb. Ponieważ jednak tak daleko idąca personalizacja wymaga udostępniania wrażliwych danych, marki i miejsca wellness muszą sporo się natrudzić, żeby zdobyć zaufanie konsumentów, którzy zdecydują się wymienić prywatność na personalizację wyjątkowych doznań.

A tak na marginesie... na świecie zwrócono już uwagę na to, że kobiety w wieku menopauzalnym to ogromna grupa konsumentek, przed którymi stoją fizyczne i emocjonalne wyzwania. Coraz więcej miejsc organizuje warsztaty pomagające im przetrwać ten trudny okres w życiu. W Polsce jeszcze ich nie dostrzeżono, więc może 2023 rok to będzie rok kobiet w menopauzie?

trendy wellness 2023 personalizacja dobrostanu

 

Wellness w miejscu pracy

Coraz więcej firm zdaje sobie sprawę ze znaczenia dobrego samopoczucia pracowników i inwestuje w corporate wellness. Wymusiły to ostatnie trudne lata i rynek pracownika, który się w tym czasie ukształtował. Pracodawcy zaczynają uświadamiać sobie, że czynnikiem motywującym dla wielu osób wcale nie jest wysoka pensja czy premia, lecz dobra atmosfera w miejscu pracy i poczucie, że jesteśmy ważni dla firmy, a nasze osiągnięcia są doceniane. Równie istotne jest zdrowie i dobra kondycja pracowników. Im jesteśmy zdrowsi i lepiej się czujemy, tym wydajniej pracujemy.

Corporate wellness znany jest wprawdzie od lat, ale dopiero teraz zaczyna znajdować szersze zastosowanie. Oprócz opieki medycznej czy kart sportowych, wprowadza się dodatkowe przyjazne dla pracownika rozwiązania, np.: pokoje relaksu, udogodnienia dla rowerzystów (stojaki na rowery czy dostęp do prysznica), zdrowy catering w dużych korporacjach, szkolenia ze zdrowego trybu życia czy wspólne zajęcia sportowe, które pełnią dodatkowo funkcję integracyjną.

trendy wellness 2023 wellness w miejscu pracy

 

Soft Living Millenialsów

Millenialsi (czyli pokolenie przełomu wieków) w Polsce dorastali w czasach transformacji ustrojowej, rozwoju gospodarki rynkowej oraz globalnej rewolucji informatycznej. W przeciwieństwie do wcześniejszych pokoleń, mogli kształcić się i pracować w dowolnym miejscu na Ziemi. Rozwijali pasje, swobodnie głosili poglądy, a dzięki znajomości języków i rozwojowi internetu świat stanął przed nimi otworem. Wszystko to sprawiło, że stali się odważni i otwarci, wierzący w swój potencjał i prawo do życia w zgodzie ze sobą.

Millenialsi w 2025 roku będą stanowili już ok. 75% osób aktywnych zawodowo. To oni kształtują aktualny trend „Soft Living”, czyli zdroworozsądkowego i bardziej zrelaksowanego podejścia do życia, doskonale widoczny zwłaszcza w mediach społecznościowych. Oni też mają dzisiaj duży wpływ na branżę wellness. Buntują się przeciwko kulturze pośpiechu, zbyt ciężkiej pracy, wykańczającym treningom czy obsesji na punkcie liczenia kalorii czy pilnowania składników. Jedzą to, co im smakuje, ubierają się w to, w czym dobrze wyglądają. Chcą się po prostu dobrze czuć i miło spędzać czas. Firmy, marki i obiekty wellness powinny o tym wszystkim pamiętać, kierując do nich ofertę i przekaz marketingowy.

 

SPAeden favicon

Co jeszcze prognozują eksperci branży beauty, medical, SPA & wellness?

Przeczytaj w nowym, branżowym wydawnictwie SPA BIZNES – Beauty & Medical & Wellness 2023

SPA Biznes 2023

 

trendy wellness 2023 soft living millenialsow

 

Sprawność funkcjonalna

Sprawność funkcjonalna polega na trenowaniu ciała w celu optymalnego wykonywania codziennych czynności. Ten rodzaj fitnessu koncentruje się na umiarkowanie intensywnych ćwiczeniach służących poprawie siły, elastyczności, równowagi i koordynacji, aby ułatwić prawidłowe funkcjonowanie. Sprawność fizyczna wpływa przy okazji korzystnie na funkcjonowanie układu pokarmowego, odporność, kondycję oraz samopoczucie psychiczne, a także sprawia, że jesteśmy mniej podatni na kontuzje.

Jeśli nie jesteś wyczynowym sportowcem, to w twoich ćwiczeniach fitness nie chodzi o to, by dźwigać więcej, skakać wyżej, biegać szybciej czy zakładać nogę za głowę, lecz o to, aby sprawnie funkcjonować na co dzień: wchodzić po schodach bez zadyszki, schylać się, podnosić przedmioty, wiązać buty czy kucać. I nie mówimy tu tylko o osobach w podeszłym wieku, lecz o wszystkich, którzy prowadzą siedzący tryb życia, odbierający im sprawność fizyczną.

trendy wellness 2023 sprawnosc funkcjonalna

 

Powrót do rzeczywistości

Nieśmiało i bardzo powoli zaczynamy walczyć z obsesją na punkcie wyglądu i tworzeniem fałszywych ideałów piękna. Na wybiegach oraz ekranach telewizorów coraz częściej pojawiają się modelki, aktorki i prezenterki plus size. Kilka państw poczyniło też pierwsze kroki prawne. Francja w 2017 roku wprowadziła nakaz specjalnego oznaczania komercyjnych zdjęć, które zostały cyfrowo wyretuszowane. W ten sposób władze chcą walczyć z zaburzeniami odżywiania i promowaniem nierealnego obrazu kobiecej sylwetki. Norwegia w 2021 roku całkowicie zakazała influencerom publikowania retuszowanych zdjęć. Czekamy na kolejne kraje dołączające do tego zdrowego trendu.

trendy wellness 2023 powrot do rzeczywistosci

 

Terapia ciepło-zimno

Coraz częściej w strefach wellness hoteli i day SPA, klubów fitness czy ośrodków sportowych znajdujemy już nie tylko różnego rodzaju sauny i gorące łaźnie, ale też lodowe groty, śnieżne komory lub lodowe studnie i prysznice. To efekt dwóch czynników:

  • coraz lepszych i tańszych technologii – choć z tym ostatnim można by dziś dyskutować;
  • zdrowotnych właściwości terapii kontrastowej.

Już Paracelsus w XVI wieku twierdził, że to dawka decyduje o tym, czy szkodliwa substancja jest trucizną, czy ma działanie korzystne. A hormeza to stosowanie małych dawek substancji, które w większej dawce są szkodliwe, dla wzmocnienia organizmu i zyskania większej odporności. Takim specyficznym typem hormezy są terapie typu ciepło-zimno, czyli naprzemienna ekspozycja organizmu na wysokie (sauny i łaźnie) i niskie (lodowate kąpiele, zimne prysznice) temperatury. Te metody wystawiają nasz organizm na krótkotrwałe działanie stresu, który uruchamia specjalne mechanizmy adaptacyjne niosące ze sobą rozliczne korzyści zdrowotne. Zresztą każdy, kto praktykuje morsowanie doskonale wie, jak silne i zdrowe dzięki temu staje się nasze ciało.

trendy wellness 2023 terapie cieplo zimno

 

Komora hiperbaryczna tuż za rogiem

Dbanie o ciało zaczyna wchodzić nam w krew, tworząc przy okazji ogromny rynek najróżniejszych usług wspomagających nasze wysiłki. Pandemia, podczas której największy problem mieliśmy m.in. z oddechem, również się do tego przyczyniła.

Detoksykacja, regeneracja, odnowa, oczyszczanie, działanie anti-aging i głębokie odprężenie to długa lista korzyści dla zdrowia i urody, jakie przynosi modna ostatnio tlenoterapia. Od wielu lat w uzdrowiskach, gabinetach odnowy biologicznej i SPA można było zażywać jej w komorach hiperbarycznych. Ale ostatnio tlenoterapia przeżywa prawdziwy rozkwit, a gabinetów oferujących sesje w komorach hiperbarycznych przybywa, jak grzybów po deszczu. Pojawiły się nawet niewielkie „bańki hiperbaryczne” do użytku domowego.

Wywodzące się ze świata medycyny komory hiperbaryczne stają się coraz popularniejsze zarówno wśród osób, które chcą zadbać o zdrowie, urodę, jak i kondycję. Przez branżę beauty nazywana jest komorą młodości, a przez sportowców – legalnym dopingiem. Z ich zalet korzysta wielu celebrytów i mistrzów sportu.

Uzyskiwane w komorze hiperbarycznej wysokie wysycenie organizmu tlenem przynosi duże korzyści: leczy wiele schorzeń (m.in. wspomaga leczenie trudno gojących się ran, trądziku, atopowego zapalenia skóry, łuszczycy i innych stanów zapalnych), likwiduje zmęczenie, poprawia samopoczucie, a nawet wygląd. Tlen pod zwiększonym ciśnieniem działa stymulująco na fibroblasty, które są odpowiedzialne za syntezę m.in. kolagenu i elastyny, czyli włókien zapewniających elastyczność i jędrność skórze. Ważnym elementem jest też jej detoksykacja, która zachodzi dzięki poprawie metabolizmu całego ciała.

trendy wellness 2023 komora hiperbaryczna

 

 

SPAeden favicon

Co jeszcze prognozują eksperci branży beauty, medical, SPA & wellness?

Przeczytaj w nowym, branżowym wydawnictwie SPA BIZNES – Beauty & Medical & Wellness 2023

SPA Biznes 2023

 

Wellness wkracza do wszystkich dziedzin życia. Stał się ważny w modzie, turystyce, odżywianiu, a nawet... w umieraniu. Takie wnioski wysnuli uczestnicy ostatniego Globall Wellness Summit.
SPA to nie tylko zabiegi poprawiające zdrowie i urodę, ale przede wszystkim styl życia. Osiągnięcie równowagi ciała, umysłu i ducha to także coraz częściej pojawiający się główny cel i motyw turystycznych podróży wellness.
Czy jest w dzisiejszych czasach coś ważniejszego niż dobrostan psychiczny, fizyczny i emocjonalny? Wellness to już nie wybór, to konieczność. Jako największy portal SPA & Wellness w Polsce prezentujemy przewidywane na 2022 rok światowe trendy wellness.
Wellness ekstremalny, feministyczny czy magiczne grzyby w służbie zdrowia i urody – to tylko niektóre trendy, których pojawienie się zauważono podczas ostatniego Globall Wellness Summit.
PARTNERZY SPAEDEN.PL I NAJLEPSZYCH SPA

Społeczność

reklama
NASZE WYDAWNICTWA

Perfect SPA Awards

Partnerzy Gali Perfect SPA

reklama

logo SPAeden.pl

Portal SPA & Wellness
Wydawca: Semana Sp. z o.o.

  redakcja@spaeden.pl

  +48 886 606 054

© 2021 Spaeden All Rights Reserved.Design & Development by Conor