Poprosiliśmy znawców i specjalistów z branży o ocenę rynku SPA & Wellness w Polsce oraz perspektyw jego rozwoju.
ANITA BAJDALSKA,
konsultant branży SPA& Wellness, od 12 lat prowadzi firmę Manager SPA
Dzisiaj w Polsce, branża SPA & Wellness bardzo dynamicznie się rozwija. Powstają nowe, ekskluzywne obiekty SPA i to na coraz wyższym poziomie. Branża hotelarska, zdając sobie sprawę, że hotele bez stref SPA& wellness nie będą miały gości, coraz częściej inwestuje w ten departament obiektu. Jednak wiele do życzenia pozostawia jeszcze obsługa , ale widać pewien progres także w tym obszarze.
Moim zdaniem, podobnie jak na całym świecie, branża SPA & Wellness w Polsce będzie rosła w siłę. To już nie jest tylko moda, ale świadomy wybór wielu ludzi, którzy chcą korzystać z usług SPA i mają świadomość wartości jaka z takich zabiegów dla nich płynie. Widać wyraźne zainteresowanie, szeroko pojętymi usługami wellness, nie tylko zabiegami, ale także korzystaniem z Aquaparków, klubów fitness i innymi formami zachowania dobrego samopoczucia. To jest przyszłościowa branża!
MARTA HOJNA,
architekt wnętrz, właścicielka biura projektowo-realizacyjnego Dekor Studio w Krakowie
Od kilku lat rynek SPA w Polsce dynamicznie się rozwija, a powstające obiekty są piękne i nowoczesne, tak by sprostać rosnącym wymaganiom klientów. Osoby odwiedzające SPA mają sprecyzowane oczekiwania i potrzeby związane z wypoczynkiem, relaksem i wysokiej jakości odnową biologiczną, co podnosi poprzeczkę dla nowych inwestycji. Uważam też, że rynek SPA w naszym kraju jest bardzo chłonny i w najbliższym czasie możemy oczekiwać powstania kolejnych innowacyjnych obiektów SPA.
ANETA MULLER,
niezależny konsultant SPA, autorka wielokrotnie nagradzanych koncepcji SPA
Dzisiaj mamy wiele obiektów SPA. Często są to wspaniałe, designerskie, bardzo kosztowne inwestycje, które śmiało mogą konkurować z zagranicznymi obiektami. Mamy też bardzo dobrych specjalistów: kosmetologów i fizjoterapeutów, którzy niestety dla nas bardzo dobrze się eksportują.
Siłą jest także możliwość łączenia wiedzy kosmetologów i wykorzystywania wyspecjalizowanego sprzętu w obiektach SPA, co nie zawsze jest dostępne w innych krajach. Oby ten stan trwał.
Polscy klienci są wyedukowani, a wiec wymagający. Na pewno potrzebne jest zróżnicowanie obiektów. Zbyt wiele jest podobieństw, inspirowania istniejącymi już obiektami, a klient oczekuje atrakcyjnego, indywidualnego charakteru. Samo SPA w hotelach jest często zapomnianym, nierentownym, pozostawionym samemu sobie działem, podczas gdy powinno być motorem tego zróżnicowania i unikalności obiektu. I tu jest jeszcze wiele pracy do wykonania. Dużym problemem branży jest brak zrzeszenia i uporządkowania. Myślę, że aktualnie jest wystarczająca ilość graczy na rynku, by móc zacząć wspólnie pracować z myślą o przyszłości, bo perspektywy rozwoju wciąż są duże.
MARCIN BETLIŃSKI,
doradca i szkoleniowiec SPA, CEO w szkoleniowo-konsultingowej firmie SPA Professionals
Rynek SPA rozwija się bardzo intensywnie. Pojawia się coraz więcej interesujących realizacji oraz pomysłów. Jakość oferowanych usług jest w wielu miejscach na bardzo wysokim poziomie. W moaim odczuciu usługi w Polsce utrzymują bardzo wysoki standard, staramy się być najlepsi i to faktycznie nam wychodzi. Branża SPA boryka się jednak z brakiem specjalistów. O ile masażystów i kosmetologów można znaleźć, ia, o tyle brakuje specjalistów zarządzaniu obiektami SPA, co jest wynikiem zbyt małej liczby placówek, które takich specjalistów kształcą. Dodatkowo nadal wielu inwestorów uważa strefy SPA jedynie jako kosztowne „must have” i nie widzi szans na dodatkowy przychód z tej strefy, co przekłada się na zbyt niski poziom inwestycji w szkolenia menadżerskie dla kierowników SPA.
ANDRZEJ CHMIELEWSKI,
Dyrektor Generalny firmy Nova Group
Rynek hoteli SPA rozwija się w Polsce niezwykle dynamicznie i my jako Nova Group z przyjemnością to obserwujemy i bierzemy udział w jego rozwoju. W mojej opinii przyszłością SPA jest oferta dedykowana do coraz bardziej precyzyjnie zdefiniowanej grupy docelowej. Nie jest to tylko kwestia personalizacji, pod kątem oczekiwań klienta ale także pod kątem jego możliwości finansowych. Rynek dóbr premium rośnie dużo szybciej niż inne segmenty i rynek SPA też musi za nim nadążać. SPA należy postrzegać jako usługę luksusową, która musi trafiać w oczekiwania gości, a niejednokrotnie je wyprzedzać.
Kiedy odwiedzamy hotelowe SPA, to zawsze chcielibyśmy tam dostać coś więcej, niż oferuje otaczająca nas codzienna rzeczywistość. Biorąc powyższe pod uwagę, jest rzeczą kluczową, żeby dokładnie określić, do jakiej grupy docelowej chcemy dotrzeć z ofertą. Mamy już za sobą lata łączenia oferty SPA z medi SPA i elementami medycyny estetycznej. Dzisiaj obserwujemy wyraźny powrót do holistycznego i ekologicznego podejścia do zabiegów SPA. W programie SPA kluczowymi nie są zabiegi nastawione na szybką poprawę wyglądu, ale przede wszystkim na wzmacnianie strefy psychicznej, przeciwdziałanie stresowi oraz regenerację sił witalnych.
CEZARY SZCZERBIŃSKI,
Dyrektor Generalny Thalgo Poland
Kiedy ponad dwadzieścia pięć lat temu zaczynałem swoją przygodę na rynku kosmetycznym, o SPA praktycznie nikt nie słyszał. W następnych latach zaczęły pojawiać się obiekty oferujące coś więcej niż tylko Bad&Brekfast.
Połowa lat 90. ubiegłego wieku to także moment, gdy silną pozycję zaczęły zdobywać rodzime i światowe marki kosmetyczne. Obchodząca w tym roku jubileusz 25-ecia w Polsce marka Thalgo przez długie lata była niemal synonimem pojęcia SPA – wychowały się na niej pokolenia kosmetyczek i klientek, licznie odwiedzających nie tylko hotele, ale przede wszystkim salony kosmetyczne, które zaczęto nazywać DaySPA.
Dzisiaj zabiegi pielęgnujące ciało i pieszczące duszę stały się codziennością. Korzystamy z nich na co dzień, u zaprzyjaźnionej kosmetyczki za rogiem, i od święta, wybierając miejsce weekendowego czy wakacyjnego wypoczynku. Mnogość marek i zabiegów powoduje, że na efekty i jakość doznań coraz większy wpływ ma profesjonalizm i doświadczenie. A te mogą zapewnić firmy oferujące najwyższą technologię, serwis i szkolenia. Bo w SPA, jak nigdzie indziej, znaczenie ma nie tylko jakość preparatu, ale także atmosfera kreowana przez personel i fizyczny dotyk drugiego człowieka. Dynamiczny rozwój tego rynku jest dowodem na to, że gwarantujące efekty i bezpieczeństwo kosmetyki oraz zaangażowani terapeuci zawsze znajdą swoich wiernych klientów.