Aromaty i zapachy są wśród nas. Mają na nas wpływ, nawet jeśli tego nie dostrzegamy. Istnieją naukowe dowody na to, że wyjaśnienie związku między zapachem a emocjami znajduje się w anatomii mózgu.
Tekst: Peter Rentsch
Wszystkie nerwy węchowe z jamy nosowej prowadzą do jednej konkretnej części kresomózgowia, zwanej układem limbicznym. Ta część mózgu ma znaczący wpływ na wywoływane w nas uczucia. Dzięki dobranym aromatom i zapachom możemy regulować wewnętrzną harmonię, wywołując wzrost dobrego samopoczucia, relaks, kreatywność, efektywność działania, jak i zwiększoną koncentrację i zdolność przyswajania informacji.
W aromaterapii stosuje się olejki eteryczne kierunkowo, aby poprawić dobre samopoczucie lub też uaktywnić siły samolecznicze ciała i ducha. Olejki eteryczne są obecnie nieodłączną częścią świata zabiegów wellness. Firma Kneipp opracowując zapachy swoich kosmetyków, prowadziła w ostatnich latach szereg badań w tym zakresie. Poprzez badanie fal mózgowych czy też pulsu udowodniono naukowo, że wiele produktów firmy Kneipp ma bezpośredni wpływ na nastrój, jak np. aromatyczny, pielęgnujący płyn pod prysznic Radość życia. Świeży, słoneczny zapach olejków eterycznych z litsea cubeba i cytryny zauważalnie poprawia nastrój.
Peter Rentsch
International Business Development Manager,
Kneipp GmbH Ekspert w dziedzinie
olfaktologii – nauki o zapachach
www.kneipp.com
----------------------------
NUTY ZAPACHOWE
Kompozycje zapachowe złożone są z trzech nut:
Nuta głowy, czyli nuta górna, to najbardziej lotne, ale najczęściej mocno pachnące komponenty. To ją czujemy zaraz po otwarciu perfum.
Nuta serca, czyli nuta środkowa, pojawia się później i pozostaje dłużej. To główny motyw kompozycji zapachowej, cięższy i cieplejszy od poprzedniego.
Nuta głębi, czyli nuta końcowa nazywana też bazą perfum, zawiera składniki utrwalające zapach. To ona decyduje o trwałości i ostatecznym zapachu wyrobu.
Środki zapachowe są niemal we wszystkich preparatach kosmetycznych. Proporcje między poszczególnymi składnikami i nutami zależą od przeznaczenia preparatu. W perfumach, których woń powinna być wyczuwalna jak najdłużej, przeważa nuta głębi. W płynach do kąpieli czy szamponach, które powinny pachnieć głównie w czasie stosowania, przeważa nuta głowy.