Rośnie zainteresowanie Polaków zabiegami medycyny estetycznej z użyciem kwasu hialuronowego oraz botoksu. Obecnie korzysta z nich 600 tysięcy osób. Aż 96% użytkowników jest zadowolonych z efektów zabiegów, a 88% myśli o poddaniu się kolejnym ponownie. Coraz częściej decydują się na nie również mężczyźni.
To najważniejsze wnioski z raportu instytutu badawczego BCMM „Zachowania i postawy konsumentów wobec zabiegów medycyny estetycznej”. Jest to pierwsze tak szerokie badanie opinii publicznej na ten temat, przygotowane na zlecenie firmy Galderma Polska. Wynika z niego, że aż milion Polaków planuje wykonać zabiegi z użyciem kwasu hialuronowego i botoksu w ciągu najbliższego roku.
Celem zabiegów z wykorzystaniem kwasu hialuronowego oraz botoksu jest odmłodzenie i poprawa wyglądu oraz zwiększenie atrakcyjności, a efekty widoczne są zazwyczaj prawie natychmiast.
– Polacy doskonale orientują się w trendach rynku zabiegów medycyny estetycznej. Mimo że 96% respondentów zna zabiegi, to korzysta z nich 2,3% populacji, czyli ok. 600 tysięcy osób – mówi Robert Bitner, dyrektor zarządzający Galderma Polska. – Z roku na rok obserwujemy jednak wzrost liczby pacjentów korzystających z zabiegów, a także coraz większe zainteresowanie medycyną estetyczną. Dlatego tak ważne stają się edukacja i upowszechnianie wiedzy na temat bezpieczeństwa zabiegów, po to, aby pacjenci mogli świadomie wybierać.
ZABIEG JAKO PRZEJAW DBANIA O ZDROWIE
Kto korzysta z zabiegów z wykorzystaniem kwasu hialuronowego i botoksu? Oczywiście są to głównie kobiety, ale coraz bardziej zauważalny jest też udział mężczyzn (16%). Ci ostatni raczej niechętnie przyznają się do poprawiania urody. Wśród kobiet temat korekcji zmarszczek czy poprawy kształtu ust bywa przedmiotem dyskusji i wymiany doświadczeń, a fakt wykonania zabiegu coraz częściej nie jest ukrywany i wręcz łączony z postawą dbałości o siebie i swoje zdrowie.
– Polacy decydując się na zabieg medycyny estetycznej potrzebują przede wszystkim poczucia bezpieczeństwa. Wybierają polecony gabinet, doświadczonego lekarza, który zaproponuje zabieg z użyciem sprawdzonego preparatu – wyjaśnia Robert Bitner – Nasz flagowy produkt, Restylane jest już od 20 lat obecny w gabinetach lekarskich. Jest to pierwszy na świecie kwas hialuronowy wykorzystywany do zabiegów medycyny estetycznej. Jako jeden z nielicznych na świecie produktów dla medycyny estetycznej ma certyfikat jakości amerykańskiej Agencji ds. Żywności i Leków FDA.
Z dobrodziejstw medycyny estetycznej korzystają głównie mieszkańcy większych miast (65% mieszka w miastach powyżej 50 tys. mieszkańców), osoby dobrze wykształcone (94% legitymuje się wyższym lub średnim wykształceniem), aktywne zawodowo (75%), o wyższych dochody (59% posiada dochód powyżej 5 tys.zł netto miesięcznie).
NIE TYLKO URODA
Głównym motywem decyzji o poddaniu się zabiegowi jest chęć poprawy samopoczucia (58%) oraz zwiększenia własnej atrakcyjności (40%). Pacjenci chcą też poprawić swoją pewność siebie (26%) i zwiększyć samoakceptację (29%).Wśród kobiet głównym impulsem decyzji jest brak akceptacji własnego wyglądu (42%), a wśród mężczyzn – namowa bliskiej osoby (31%), np. żony.
Z badania wynika, że przed wykonaniem zabiegu pacjenci szukają konkretnych informacji. Przede wszystkim interesuje ich cena (64%), czas trwania i sposób wykonania (61%) oraz ewentualne skutki uboczne (61%). Prawie tyle samo osób (57%) decyduje się na wykonanie zabiegu przez lekarza, co przez kosmetologa lub kosmetyczkę (43%).
– Przed nami wielka praca edukacyjna. Mimo że – zgodnie z prawem – zabiegi z użyciem kwasu hialuronowego i toksyny botulinowej mogą wykonywać wyłącznie lekarze, nadal znaczna część pacjentów decyduje się na wizytę u kosmetologa lub kosmetyczki. Stwarza to realne zagrożenie powikłaniami po zabiegu, związanymi z brakiem właściwej diagnozy i oceny stanu zdrowia pacjenta przed zabiegiem czy nieprecyzyjnym miejscem aplikacji preparatu – ocenia dr Barbara Walkiewicz-Cyrańska, prezes Stowarzyszenia Lekarzy Dermatologów Estetycznych.
Głównym kryterium wyboru miejsca wykonania zabiegu jest polecenie osoby, która wykonywała już tam zabieg (35%), dobra reputacja danego gabinetu (34%) oraz jego wyposażenie w nowoczesny sprzęt i urządzenia (29%).Najczęściej preparaty wypełniające zgodnie z życzeniem pacjentów aplikowane są w okolice oczu (42%), czoła (37%) i ust (29%).
Wszystkie prezentowane wyniki badań pochodzą z raportu „Zachowania i postawy konsumentów wobec zabiegów wykorzystujących toksynę botulinową i kwas hialuronowy” opracowanego przez BCMM Badania Marketingowe Sp. z o.o. na zlecenie Galderma Polska w czerwcu 2018?r. na reprezentatywnej próbie ponad 2000 respondentów.