Facebook open

baner Perfect SPA Awards 2019 glowny

Wellness wkracza do wszystkich dziedzin życia. Stał się ważny w modzie, turystyce, odżywianiu, a nawet... w umieraniu. Takie wnioski wysnuli uczestnicy ostatniego Globall Wellness Summit.

TEKST: Katarzyna Sołtyk

Koniec i początek roku zawsze skłaniają do refleksji, podsumowań, snucia planów. Rok 2018 był w branży SPA i wellness pełen postępu i pozytywnych zmian. Zwłaszcza w Polsce mogliśmy to odczuć znacząco, bo w ciągu ostatnich 2-3 lat rodacy, ze względu na sytuację polityczną na świecie, chętniej wybierali lokalną turystykę. Spędzanie wspólnego czasu w strefach relaksu, z rodziną, przyjaciółmi czy partnerami biznesowymi stało się modne i pożądane. Romantyczny weekend w SPA, wyjazd służbowy czy voucher SPA otrzymany w prezencie, stały się codziennością. Jak oceniają eksperci, branża wellness na całym świecie warta jest ok. 4,2 biliona dolarów i wartość ta ciągle rośnie (w zeszłym roku było 3,7 biliona). Co roku pojawiają się nowe przewidywania, co do kształtujących się trendów i mód. Prezentujemy coroczną prognozę Globall Wellness Summit (GWS), szczytu który w październiku 2018 roku odbył się w Cesena we Włoszech.
Spotkało się tam ponad 600 ekspertów z kilkudziesięciu krajów. Byli wśród nich specjaliści branży turystycznej, beauty, SPA, fitness, odżywiania, technologii, a także lekarze i architekci. Dzięki tak szerokiej reprezentacji wielu dziedzin, udało się spojrzeć na wciąż rozwijający się i wzrastający rynek wellness globalnie i z wielu stron i nakreślić trendy, które będą go kształtować w ciągu kilku najbliższych lat. Jeszcze nie przebrzmiały echa zeszłorocznych trendów, a już pojawiają się nowe przewidywania.


MODA W STYLU WELLNESS

Odziez wellness

Rynek mody w stylu wellness z roku na rok nabiera coraz większego znaczenia. Jest odpowiedzią na napędzaną globalizacją „szybką modę”, która doprowadziła do gigantycznej nadprodukcji i wyniszczenia środowiska. Każdego roku produktowanych jest 80 miliardów ton ubrań, a branża odzieżowa emituje 1,2 miliarda ton gazów cieplarnianych, o miliardach ton zużytej i zanieczyszonej wody nie wspominając. Istnieje więc potrzeba tworzenia ubrań trwałych, etycznych, ważnych (a nie wyrzucanych po jednym sezonie) oraz inteligentnych, bo poprawiających zdrowie i samopoczucie.


TURYSTYKA WELLNESSTrendy wellness turystyka

Ponad 1,3 miliarda ludzi rocznie podróżuje za granicę (w porównaniu do 500 milionów w 1995 roku). Problem polega na tym, że większość z nich chce zobaczyć te same, najbardziej popularne miejsca (np. Mona Lisę w Paryżu czy kanały w Wenecji), co powoduje nadmierną koncentrację turystyki i nie jest dobre ani dla mieszkańców, ani dla turystów. Rozwiązaniem problemu może być aktywna promocja turystyki wellness. Zdyzersyfikuje ona sektor turystyczny, zredukuje sezonowość i przyniesie korzyści lokalnym społecznościom. Na całym świecie liczba krajów, które aktywnie promują turystykę wellness wzrosła z 65 w 2013 r. do ponad 100. Obiekty SPA & Wellness są odpowiedzią na to zapotrzebowanie.


MEDYTACJA NIE JEDNO MA IMIĘTrendy wellness joga

Medytacja jest jednym z najważniejszych trendów wellness ostatnich lat. Obok diety i ćwiczeń fitness stała się jednym z trzech podstawowych filarów zdrowia i dobrego samopoczucia. Marki, aplikacje i studia do medytacji opanowały już cały świat realny i wirtualny. Sale do medytacji i jogi w hotelach, biurach i na lotniskach stały się normą. Wydawać by się mogło, że mindfullness i medytacja osiągnęły apogeum popularności. Tymczasem okazuje się, że jeszcze wszystko przed nami, bo wyróżniamy wiele rodzajów medytacji: transcendentalna, skoncentrowana, wizualizacja przewodnia, a każda z nich zupełnie inaczej działa na ciało i umysł.


NATURA NA RECEPTĘTrendy wellness natura

 Wyobraź sobie, że idziesz do lekarza, a ten zamiast wypisać receptę na twoje dolegliwości, zaleca ci codzienny półgodzinny spacer. Już XVI-wieczny lekarz Paracelsus głosił, że „Sztuka uzdrawiania wywodzi się z natury, a nie od lekarza”. Tymczasem nowoczesne technologie, choć ułatwiają nam życie, to oddalają nas od środowiska naturalnego, co odbija się niekorzystnie na naszym zdrowiu fizycznym i psychicznym. Świat nie zwolni tempa w najbliższym czasie. Sami powinniśmy o to zadbać. I nie wystarczy już tylko odłożyć na bok nasze elektroniczne gadżety. Zaczynamy dostrzegać potrzebę powrotu do natury. Wzrasta zainteresowanie naturalnymi terapiami, a wiele ośrodków wellness proponuje programy bazujące na ruchu i przebywaniu pośród przyrody. Ale i na co dzień powinniśmy zmienić nasze przyzwyczajenia. To niewiele kosztuje, a korzyści dla zdrowia są bezcenne. I pamiętaj, kiedy wychodzisz na spacer, koniecznie zabierz ze sobą dzieci.


 ZAPACH WRACA DO ŁASK

Trendy wellness zapach

Roli zapachu w SPA i aromaterapii nie trzeba chyba nikomu tłumaczyć. Ale do niedawna węch był najbardziej niedocenianym spośród naszych zmysłów, tymczasem liczne badania wykazały, że jest najważniejszy. Informacje niesione przez zapachy w sposób podświadomy wpływają na nasze zachowanie, myślenie i samopoczucie. Ich działanie bywa bardzo silne, ponieważ dotyka sfery emocjonalnej. Aromat może odprężać, wprawiać w dobry nastrój lub przeciwnie – zniechęcać i powodować złe samopoczucie. Ponadto ludzkie przeżycia bardzo często utożsamiane są z zapachami. Istnieje pamięć węchowa, która  jest elementem oprawy emocjonalnej wspomnień. Bardzo często to właśnie zapach wywołuje pozytywne lub negatywne skojarzenia, które motywują nasze zachowanie. Wpływa na odbieranie drugiej osoby oraz miejsc i ma ogromną rolę w tworzeniu pierwszego wrażenia. Nic więc dziwnego, że jest wykorzystywany w strategiach marketingowych – aromatyzacja sklepów, hoteli czy restauracji to bardzo ważna część działań mających na celu przyciągnięcie klienta. Odpowiednio dobrana nuta zapachowa to klucz do sukcesu!


WELLNESS PO CHIŃSKUTrendy wellness po chinsku

Niespotykany wzrost gospodarczy w Chinach, wpływy polityczne, wielkość rynku, rosnąca klasa średnia i postęp technologiczny przekształciły ten kraj w globalną siłę napędową wielu dziedzin życia, w tym również sektora wellness. I choć młode pokolenie chińskich konsumentów chętnie przyjmuje różne praktyki rodem z Zachodu, to jednak ich tradycyjny, kształtowany przez tysiąclecia pogląd na zdrowie zasadniczo się różni. I to raczej medycyna chińska, ziołolecznictwo, uzdrawiająca moc energii, tarapeutyczne zabiegi, wschodnie sztuki walki oraz przywracanie harmonijnej równowagi umysłu i ciała eksportowane są na Zachód.


SPERSONALIZOWANA DIETATrendy wellness zywnosc

Nigdy dotąd w historii ludzkości nie spożywaliśmy takiej ilości wysoce przetworzonego pokarmu. Nigdy też nie badaliśmy tak dokładnie wszystkiego, co „wkładamy” do naszego organizmu. Zwracamy baczną uwagę na pochodzenie jedzenia, jego skład, wartości odżywcze, rośnie liczba zwolenników diet wegańskich, bezglutenowych, keto czy paleo. Wszystko to prowadzi do zdrowszej poulacji. Nadeszła era wysoce spersonalizowanego żywienia, kiedy nauka i technologia (dzięki możliwości wykonywania licznych testów i badań) będą decydowały, jakie jedzenie jest dla nas odpowiednie. I nie chodzi tylko o kontrolę wagi, ale przede wszystkim o dobre samopoczucie i zdrowie. W wielu ośrodkach SPA spersonalizowane programy żywieniowe i fitness to już codzienność. Przewiduje się, że w niedalekiej przyszłości będą one nie tylko spełniały życzenia klienta czy zalecenia lekarza, ale przede wszystkim będą oparte na szczegółowych informacjach o genomie, biomarkerach i mikrobiomie każdego gościa.


 DOBRE UMIERANIETrendy wellness smierc

Z jednej strony, współczesne społeczeństwa ze wszystkich sił starają się unikać śmierci lub przynajmniej opóźniać jej nadejście, do czego przyczyniają się: kult wiecznej młodości oraz postęp biotechnologiczny i medyczny. Z drugiej – choć może zabrzmi to nieco dziwnie – dzisiaj chcemy nie tylko dobrze żyć, ale też dobrze umierać. Ekologiczne pochówki, warsztaty oswajania z myślą o śmierci, studiowanie starożytnych technik akceptacji nieuniknionego – to tylko niektóre przejawy dobrego umierania. Dobra śmierć staje się jednym z elementów życia wellness.