facebook

02 baner polska gora czyste

Są zdrowe, pełne witamin i minerałów, a do tego pyszne. Idealne jako przekąska, napój orzeŸźwiający czy lekki drink. Pierwsze smoothies przyrządzane były w latach 60. i nie zawierały mlecznych dodatków, z którymi dzisiaj większoœść z nas je kojarzy.

otwarcieshutterstock 74340895Ostatnie lata to czas prawdziwej rewolucji w podejœściu do kwestii związanych ze zdrowym odżywianiem i odpowiednio zbilansowaną dietą. Nic dziwnego! Media zewsząd bombardują nas informacjami o tym, jakimi szkodliwymi „wynalazkami” trują nas producenci żywnoœści, więc w naturalnym odruchu samozachowawczym zaczynamy się bronić. Po co nam problemy z sercem, zapchane złym cholesterolem żyły i choroby przewodu pokarmowego, skoro – jak głoszą organizacje ekologiczne oraz wytwórcy „zdrowej żywnoœści,” – wystarczy jedynie powrót do natury. Zaufajmy potędze owoców, warzyw i produktów pełnoziarnistych, a na pewno nie pożałujemy –‒ powtarzają lekarze i dietetycy.

Jak jednak w czasach nachalnie atakującej nas zewsząd reklamy oprzeć się pokusie skosztowania „zdrowej sałatki” w fast-foodzie, „smacznych jak u mamy klopsików bez konserwantów” (magicznym sposobem przydatnych do spożycia do końca przyszłego roku) albo energetycznego drinka, który pomoże nam się „szybko i bezpiecznie” skoncentrować na pracy?

 

Smoothie, czyli co?

Okazuje się jednak, że nie trzeba mieć wyjątkowych zdolnoœści, aby przygotować sobie stawiający na nogi napój –‒ znakomicie sycący, kolorowy jak deser i zdrowy. Smoothie, bo o nim mowa, nie powinien być mylony z rozsławionym przez sieci fast-foodów mlecznym shakerem, bo – choć może zawierać składniki pochodzenia mlecznego –‒ nie musi na nich bazować. Podany na œśniadanie, jest doskonałym „szybkim posiłkiem”, ale może być również idealną przekąską, zamiennikiem kalorycznych deserów i słodkich napojów, œświetną kolacją. Kolejna dobra wiadomośœć –‒ te bogate w składniki odżywcze napoje są bardzo łatwe do przyrządzenia. Właœściwie każdy, kto potrafi nacisnąć guzik blendera, już posiadł 90 proc. umiejętnoœści niezbędnych do przyrządzania smoothie.

Krótka historia

Mrożone koktajle towarzyszą nam od czasów wynalezienia blenderów (co jest zasługą naszego rodaka zza Wielkiej Wody, Stephena Poplawskiego), czyli od początku lat 20. ubiegłego stulecia. Potrzeba było jednak sporo czasu, aby przekonać wszystkich do miksowania owoców i warzyw. Za twórcę smoothies uznaje się Stephena Kunau’a, który pod koniec lat 60. opracował ich recepturę. Jako nastolatek serwował on mleczne koktajle w jednej z amerykańskich restauracji. Ze względu na rozmaite dolegliwośœci (miał między innymi alergię na białko i cierpiał na cukrzycę), nie mógł ich jednak spożywać. Postanowił więc opracować recepturę odżywczego napoju, którego bazę stanowić będą mrożone i œświeże owoce, a nie mleko i cukier.

To właœśnie taki skład sprawia, że smoothie jest bogaty w składniki odżywcze: węglowodany, witaminy i minerały.

Protokół mieszania

Do sporządzenia smoothie potrzeba czegoœś twardego, aby zagꜶcić miksturę, czegośœ płynnego, by dało się ją pić oraz czegośœ, co połączy jedno z drugim. Najogólniej rzecz biorąc, gęstoœść napoju zależy od stosunku zamrożonych i płynnych składników. Im więcej mrożonek, tym gęstszy będzie koktajl. Jeśœli lubimy naprawdę zimne i naprawdę gęste napoje, dodajmy więcej mrożonych owoców. Jeœśli nie przepadamy za mrożonymi koktajlami, wystarczy wszystkie składniki dobrze schłodzić. Efekt będzie taki sam, jak w przypadku mrożonych owoców.

Im więcej wody ma w sobie dany owoc, tym mniej zawiesisty będzie napój. Kawałki bananów sprawią, że smoothie będzie bardziej gęsty, a kawałki arbuza rozrzedzą go. Inną cechą owoców, od której zależy gęstośœć napoju, jest ich włóknistoœść.

Jak przyrządzić idealny koktajl? Pierwszy krok to krótkie mieszanie płynów i schłodzenie składników. Wstępne mieszanie tworzy matrycę, w której łatwiej rozrobią się mrożonki. Jeœśli mieszanina jest płynna lub zawiera takie składniki, jak jogurt czy jedwabiste tofu, wystarczy 20 sekund. Jeśœli schłodzone składniki obejmują włókniste owoce, np. truskawki czy jabłka, trzeba mieszać je przez 45 sekund. Najlepiej oceniać to „na oko”, pamiętając, że składniki powinny być rozdrobnione na gładko. Warto również zapamiętać zasadę : „mrożonki dodajemy na końcu”.

==========

shutterstock 3299211Zielono mi

4 porcje po 235 kalorii

Składniki:

•225 g jogurtu cytrynowego - 120 ml tofu –- 6 kiwi - 255 g melona - 32 g proszku serwatkowego - 75 g sorbetu cytrynowego

Przygotowanie: Jogurt, tofu, kiwi, melon i proszek serwatkowy miksujemy ok. 45 sekund. Następnie dodajemy sorbet i mieszamy na wysokich obrotach do uzyskania płynnej konsystencji.

 

 

=========

shutterstock 59602840Borówkowa fiesta

4 porcje po 142 kalorie

Składniki:

•225 g jogurtu borówkowego - •120 ml schłodzonego soku jabłkowo-miętowego - •1 jabłko - •32 g proszku serwatkowego - •220 g borówek

Przygotowanie: Jogurt, sok jabłkowy, jabłka i proszek serwatkowy miksujemy ok. 45 sekund. Dodajemy borówki i ponownie miksujemy na wysokich obrotach do uzyskania płynnej konsystencji.