Facebook open

BANER Perfect SPA Awards 2021 Glosuj Hotel SPA

Kolagen, a wiek i wygląd skóry

Kolagen to najważniejsze białko strukturalne w organizmie człowieka. Nie tylko jest jednym z podstawowych budulców narządów, ale przede wszystkim zapewnia ich prawidłowe funkcjonowanie. Podpowiadamy, jak najlepiej uzupełniać niedobory kolagenu.

Tekst: Sylwia Zagórska

Kolagen stanowi mniej więcej 1/3 masy białek w naszym organizmie, ale najwięcej występuje go w skórze, z którą jest najbardziej kojarzony. Jest go aż 70% wśród wszystkich białek obecnych w naszym największym organie. Dlatego to właśnie kolagenowi zawdzięczamy zdrową, młodą i jędrną skórę. Spośród ponad 20 poznanych typów kolagenu występujących w różnych częściach ciała, najbardziej powszechny jest kolagen typu I – obecny w skórze, ścięgnach, kościach, rogówce, płucach i naczyniach krwionośnych. Kolagen wspomaga pracę wielu narządów takich jak mózg, serce, wątroba, nerki. Pomaga  również w prawidłowym funkcjonowaniu stawów, kości i mięśni.

KOLAGEN W POSIŁKACH

Bardzo długo uważano, że kolagen spożywany w pokarmach jest nieprzyswajalny. Okazało się to nieprawdą, a badania wykazały przyswajalność na poziomie od 3 do 38% według wskaźnika NNU. Wśród potraw bogatych w kolagen znajdziemy m.in.: galaretki z nóżek wieprzowych i cielęcych, auszpik, galaretki owocowe,  ryby w galarecie, gotowane chrząstki i głowizny, golonki, podroby. Posiłki takie należy spożywać systematycznie (nie można najeść się ich na zapas) i do tego równocześnie dbać o odpowiednio wysoką obecność witaminy C.

KOLAGEN NA WAGĘ MŁODOŚCI

Niestety, z wiekiem produkcja kolagenu spada, włókna stają się coraz słabsze, nasza skóra coraz mniej elastyczna. Niedobory kolagenu mają też wpływ na wygląd i funkcjonowanie innych organów, jak włosy, paznokcie, stawy czy mięśnie. Po 25. roku życia procesy syntezy kolagenu stają się coraz wolniejsze i zaczyna go brakować  w organizmie człowieka. Tracimy aż 1,5% kolagenu rocznie, a pierwsze ubytki najbardziej widoczne są na skórze w postaci zmarszczek, przebarwień, niedostatecznie nawilżonej skóry. Włókna kolagenowe odpowiadają bowiem w największym stopniu za strukturę naszej skóry. Tworzą one matrycę, w którą wbudowane są inne składniki aktywne –  jak melanina, elastyna czy kwas hialuronowy. Gdy zaczyna go brakować, a do tego w procesie starzenia zmniejsza się też ilość elastyny i podskórnej tkanki tłuszczowej, a mięśnie twarzy stają się słabsze, pojawiają się zmarszczki grawitacyjne oraz zmienia się owal twarzy. Możemy jednak temu przeciwdziałać, a najlepszym sposobem w walce z utratą kolagenu jest uzupełnianie jego niedoborów oraz niwelowanie efektów jego ubytku.Kolagen w młodej skórze

JAK UZUPEŁNIĆ KOLAGEN W SKÓRZE?

Oczywiście możemy próbować uzupełnić poziom kolagenu poprzez spożywanie odpowiednich potraw. Ale nie ukrywajmy – lista dań zawierających kolagen nie każdemu przypadnie do gustu. Kto chciałby na okrągło objadać się tłustą golonką, galaretką ze świńskich nóżek czy sproszkowanymi chrząstkami i płetwami rekina. Zwłaszcza, że spożywanie ich nie przynosi spektakularnych efektów. No i co mają powiedzieć wegetarianie i weganie?

W sukurs przychodzą nam medycyna estetyczna, suplementacja diety oraz kosmetologia. Przy wyborze każdej z tych metod oraz produktów w jej obrębie trzeba wziąć pod uwagę cel, który chcemy osiągnąć, typ podawanego w ten sposób kolagenu oraz skuteczność samej metody.

KOLAGEN W MEDYCYNIE ESTETYCZNEJ

Bez wątpienia najskuteczniejszą metodą na uzupełnienie niedoborów kolagenu w skórze są zabiegi medycyny estetycznej. Ale nie każdy chce się poddawać inwazyjnym procedurom. Nie mówiąc już o tym, że kolagen podany w ten sposób nie dociera do innych ważnych organów ciała. Do wyboru pozostają więc kremy i suplementy.

KOLAGEN W SUPLEMENTACH

Drugie miejsce w rankingu najlepszych metod skutecznego uzupełniania kolagenu w organizmie zajmują suplementy. Nie dość, że pomagają uzupełnić kolagenowe braki w skórze, to poprawiają również wygląd i kondycję włosów, paznokci, a także prawidłowe funkcjonowanie mięśni i stawów. Ważne jednak by zawarty w suplementach kolagen był naturalny, a nie przetworzony, bo wówczas traci swoje właściwości. Przyswajalność naturalnego kolagenu w suplementach diety może osiągać nawet 99% NNU. Dla poprawy i utrzymania właściwej kondycji skóry i całego organizmu specjaliści zalecają stosowanie naturalnych suplementów, zwłaszcza paniom po 25. roku życia.

KOLAGEN W KOSMETYKACH

Wreszcie kremy – przy wyborze tych ostatnich trzeba zwracać uwagę na ich skład i rodzaj kolagenu, który zawierają. Większość produktów działa jedynie na powierzchni – cząsteczki zawartego w nim kolagenu są bowiem zbyt duże, by mogły przenikać w głąb skóry.

_____________________________________________________________________________________________________________________

KOLAGEN – PLUSY I MINUSY METOD UZUPEŁNIANIABudowa kolagenu

Kolagen w kosmetykach:

  •   łatwe w stosowaniu, efekty widoczne, ale tylko na powierzchni skóry
  •   działanie ograniczone do skóry, kolagen nie dociera w głąb skóry

Kolagen w medycynie estetycznej:

  •   przynosi najbardziej spektakularne efekty dla skóry
  •   drogie i inwazyjne zabiegi

Kolagen w suplementach diety:

  •   najwyższa przyswajalność, najlepiej oddziałuje na strukturę włosów i paznokci
  • wymaga stałego stosowania

Kolagen w pożywieniu:

  •   naturalne
  •   ograniczona ilość produktów, dieta nie nadająca się dla wszystkich

4 stopnie starzenia skóry


baner Norden Cosmetics

polecane hotele GORACH

polecane hotele CENTRUM

polecane hotele MORZE

polecane hotele JEZIORA

polecane KLINIKI DAY SPA

Perfect SPA Awards

 Perfect SPA Awards 2021 glosuj hotel

 Perfect SPA Awards 2021 glosuj daySPA

Phytomer 300x300

 

Nasze magazyny i albumy

Zapisz się do newslettera

Perfect SPA International

Perfect SPA Hotel 2021 HISZPANIA - GŁOSUJ

Perfect SPA INTERNATIONAL 2021 EUROPA - GŁOSUJ

Perfect SPA INTERNATIONAL 2021 Świat

RANKINGI SPA

Phytomer 300x300

Pobierz E-Book

 okl e book SPA Rodzinne

okladka e book UZDROWISKAe-book Restauracje okladka Semana SPAeden pl

 

polecane hotele spa poziome wszystkie SPA EDEN

Polska na zdrowie PL0

Cytat tygodnia

cytat, Konfucjusz